Occasionverkoop klimt op alle fronten

Het aantal verkochte occasions in februari dit jaar is behoorlijk hoger dan het aantal in februari 2010. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon. Overigens is de februariprogressie vrijwel identiek aan de stevige toename die in januari gerealiseerd werd; ook toen was het vooral de onderlinge handel tussen autobedrijven (B2B) dat de sterkste stijging liet zien.

De occasionverkoop van de gezamenlijke autobedrijven (B2C) steeg in februari, net als in januari, met ruim acht procent. In twee maanden tijd brachten de autobedrijven in totaal 175.703 occasions aan de man, tegenover 162.300 in de eerste twee maanden van 2010. Dit is een stijging van 8,3 procent. Opel was in februari het meest verkochte merk, gevolgd door Volkswagen en Renault.

De handel tussen particulieren (C2C) komt dit jaar relatief het traagst op gang. De toename in februari was 5,7 procent, nadat in januari nog een winst van 5,3 procent werd geboekt. Na twee maanden zijn er in het C2C-segment nu 128.928 occasions verhandeld, tegenover 122.273 in dezelfde periode van vorig jaar, wat een stijging betekent van 5,4 procent. Volkswagen was in februari met afstand het populairste merk, gevolgd door Opel en Peugeot.

De onderlinge professionele handel (B2B) floreert dit jaar het meest. Vermoedelijk mede door de toenemende populariteit van veilingsites (waarmee autobedrijven op eenvoudige wijze hun voorraden uitwisselen) is het aantal verhandelde auto’s tot en met februari met bijna 18 procent toegenomen. Opel is hier de nummer één.

Cijfers van Autobiz laten zien dat de occasionconsument ook weer wat meer keuze heeft. Het aantal aangeboden occasions op internet stond begin dit jaar op 404.000 stuks, tegenover 385.000 stuks een jaar daarvoor.

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 40 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *