Occasionverkoop trekt aan, voorraden lopen op

Het aantal door autobedrijven aan eindgebruikers (B2C) verkochte occasions is in de maand mei met ruim twaalf procent gestegen, de hoogste maandtoename sinds november vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon.

Deze toename is opmerkelijk aangezien hij komt na twee maanden waarin de autobedrijven met enkele procenten minder verkoop genoegen moesten nemen. Na vijf maanden noteren de gezamenlijke autobedrijven dit jaar een verkooptoename in de occasionafdeling van 4,7 procent. In cijfers: 449.021 stuks in de periode januari tot en met mei, tegenover 428.831 occasions in dezelfde periode van 2010. Opel was in mei het meest verkochte merk, gevolgd door Volkswagen en Renault.

Het C2C-segment (particulieren onderling) maakt in mei slechts een bescheiden progressie: 2,1 procent. Ook hier komt de toename na een tweetal dalingsmaanden. Per saldo staat het C2C-segment na vijf maanden op een winst van 1,4 procent: 324.400 occasions dit jaar, tegenover 319.797 stuks vorig jaar in dezelfde periode. Volkswagen was in mei bij de handelende particulieren het populairste merk, gevolgd door Opel en Peugeot.

Volgens cijfers van Aumacon/Autobiz neemt het occasionaanbod eveneens behoorlijk toe. Het ontdubbelde occasionaanbod op internet (bij de tien grootste portalen) stond medio mei op 457 duizend verschillende occasions, tegenover 415 duizend stuks een jaar tevoren: een voorraadtoename van 9,9 procent. in de maand april stond de internetvoorraad nog op 450 duizend stuks. Het totaalniveau van de geadverteerde voorraad is in mei aangekomen op het hoogste punt sinds Autobiz (in 2009) met haar metingen startte.

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 39 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *