Omzet autoservicebedrijven groeit weer

De omzet van de gespecialiseerde autoservicebedrijven is in het derde kwartaal van 2010 met bijna 2 procent gestegen. Dit blijkt uit de Monitor motor- en autobranche van het CBS. Daarmee is een eind gekomen aan een periode van 6 kwartalen op rij met omzetverlies.

Onder autoservicebedrijven verstaat het CBS naast autobedrijven ook banden- en schadebedrijven. De handelaren in auto-onderdelen zetten in het derde kwartaal van 2010 bijna 17 procent meer om dan in het derde kwartaal van 2009. De handel in auto-onderdelen maakt in termen van omzet ongeveer 10 procent uit van de totale auto- en motorbranche, aldus het CBS.

De omzet in de gehele motor- en autobranche is in het derde kwartaal van 2010 bijna 11 procent gestegen ten opzichte van diezelfde periode een jaar eerder. Importeurs van nieuwe personenauto’s noteerden de sterkste omzetgroei, namelijk bijna 23 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2009. De bedrijfsautobranche kampte in het derde kwartaal van 2010 juist nog met een omzetdaling van ruim 6 procent.

De omzet in de personenautobranche viel in het derde kwartaal bijna 9 procent hoger uit dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Hiermee zet de stijging van de omzet die begon in het tweede kwartaal van 2010 door. De personenautobranche betreft voornamelijk dealers en omvat naast de handel in personenauto’s en lichte bedrijfswagens ook reparatie van dit type auto’s.

Het aantal openstaande vacatures in de motor- en autobranche is in het derde kwartaal van 2010 licht afgenomen tot 1.700. Ten opzichte van het derde kwartaal van 2009 is het aantal openstaande vacatures stabiel gebleven. Het aantal openstaande vacatures ligt nog wel duidelijk lager dan in de jaren 2007-2008.

Grafiek: omzetontwikkeling autoservicebedrijven

Grafiek: omzetontwikkeling handel in auto-onderdelen

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 39 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *