Overheid wil realisme terug in autobelastingen

Coalitiepartijen VVD en PvdA zijn het onderling eens over de plannen voor de auto voor de periode 2017 tot en met 2020. Daarin is volgens de partijen gekozen voor realisme en duidelijkheid. Ook worden sommige stokpaardjes, zoals de fiscale stimulering van hybride auto’s, losgelaten.

Een andere doelstelling die de partijen niet meer als reëel haalbaar zien, is die om in 2020 200.000 elektrische voertuigen op de weg te hebben. Voor leaserijders gaat er veel veranderen. Van de vier categorieën in 2016 blijven er het jaar daarop maar twee over voor de zakelijke rijder. Alleen volledig elektrische auto’s als de Tesla, BMW i3 of de Nissan Leaf vallen nog onder de lage bijtelling van 4 procent. Alle andere auto’s vallen in de hoge categorie (22 procent).

De voorwaarden gelden voor iedere leaserijder die in 2017 een nieuw contract afsluit. Bestaande contracten worden geëerbiedigd. Belangrijk is dat de lage bijtelling alleen geldt over de eerste 50.000 euro van de aanschafwaarde. De eventuele meerprijs valt onder het hoge tarief, wat het zakelijk rijden van een kostbare Tesla duurder maakt.

Gebeten hond

Hybride auto’s zijn in het plan de gebeten hond. De subsidies die hiervoor gelden worden teruggedraaid omdat in de praktijk amper wordt opgeladen en dus de stimulering haar doel voorbij schiet. Eigenaars van diesels zonder roetfilter worden eveneens flink aangepakt met een toeslag die kan oplopen tot honderden euro’s. Ook de bpm gaat op de schop. De aanschafbelasting voor auto’s wordt vanaf 2017 met naar verluidt 12 procent afgebouwd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *