Perspectief door marktrealiteit

Het in 2016 al weer veertig jaar bestaande managementondersteuningsconcept Acoat Selected van AkzoNobel had op haar jaarcongres enerzijds de realiteit van vandaag als onderwerp, maar liet anderzijds het licht schijnen op potentiële groei.

Gerhard Aalbers, manager services en strategische sales bij Akzo, en verantwoordelijk voor Acoat Selected was erg duidelijk: “We moeten onze business doen in een tijd waar het werkaanbod structureel daalt. Waar bovendien een grote overcapaciteit aanwezig is en de druk op de noodzakelijke marges blijft.

Rita Schepers, manager strategische inkoop en partnerrelaties van Achmea, voorziet op langere termijn dan ook een verkleining van haar huidige netwerk. Dat bestaat nu uit vijf ketens en 110 universele schadeherstellers. In haar presentatie over de begin dit jaar uitgezette koers om merkdealers nadrukkelijk als voordeur in het schadeproces in te zetten, werd benadrukt dat merk-erkend schadeherstel de toekomst is. Zeker als auto’s steeds complexer (connected car) en consumenten veeleisender worden. Dat leidt als vanzelf tot een andere inrichting van de schadebranche.

Schadefabriek

“Ik denk dat een verdere schaalvergroting noodzakelijk is om de kosten verder naar beneden te brengen. En waarom zou de schadebranche qua structuur niet kunnen volstaan met een paar grote ‘schadefabrieken’. Waarom niet een paar hele grote schadebedrijven in de Noordelijke provincies in plaats van op te dure vierkante meters in de Randstad”, zag Schepers in haar private glazen bol. Niet dat zij hier direct de handen van de zaal op elkaar kreeg, maar zij zette de aanwezigen wel weer aan het denken. En dat is ook het doel van het Acoat Selected congres, nadenken over de business en dan wel handelen natuurlijk.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1804 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.