Point S Nederland gaat alleen verder

Vier jaar na de oprichting van Point S Nederland hebben de aandeelhouders besloten zich af te scheiden van deze Europese franchise-organisatie. Verschil van inzicht over de te volgen koers heeft tot deze beslissing geleid.

Wim Reijmerink, directeur Point S Nederland: “Toen wij in 2010 startten met de Nederlandse tak van deze franchiseketen, hadden wij de intentie om binnen enkele jaren door te groeien naar een organisatie met een landelijke dekking. Door ondersteuning van het Europese hoofdkantoor zouden wij de franchisenemers vele voordelen kunnen bieden. Helaas is hier te weinig van terecht gekomen.”

Voor Reijmerink is het kristalhelder dat de bandenspecialist van vandaag moet uitgroeien tot een universele garage met veel bandenkennis. Alleen dan kan het bedrijf voor zowel particuliere en zakelijke klanten een mobiliteitspartner zijn. “Die visie wordt door een groot deel van de huidige Point S-leden in ons land gedeeld. Dat heeft echter gezorgd voor een verschil van mening tussen die partners en Point S in Frankrijk. Je moet echter wel een keuze maken, want wachten op betere tijden is geen optie. Je moet vandaag slagvaardig willen zijn”, aldus Reijmerink.

Afscheid

Na een groei naar bijna 50 Nederlandse vestigingen in 2013, zijn er hier momenteel nog 35 van over. Carel Bikkers, voorzitter Point S Nederland, verklaart: “Natuurlijk heeft de crisis ook een rol gespeeld in deze teruggang. Echter, van alle toezeggingen vanuit het Europees hoofdkantoor is bar weinig terecht gekomen. Zo hebben we niet de beloofde ingangen bij de leasemaatschappijen gekregen, niet de geschetste inkoopcondities bij de industrie en konden we niet rekenen op de toegezegde marketingondersteuning. Uiteindelijk de redenen voor ons, de aandeelhouders, om samen met een aantal franchisenemers afscheid te nemen van Point S.”

Door deze ontwikkelingen zal het aantal Point S vestigingen in Nederland naar verwachting met meer dan de helft gereduceerd worden. Inmiddels vinden er afrondende gesprekken plaats om de afgescheiden groep franchisenemers samen verder te laten gaan met een ander samenwerkingsverband in Nederland. Zodoende kan enerzijds sterker naar de consument gecommuniceerd worden en anderzijds de zakelijke markt nog actiever worden benaderd.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *