Private lease als oplossing voor dalende particuliere markt

De markt voor nieuwe auto’s laat dit jaar weer voorzichtig groei zien. Het is daarbij de zakelijke markt die de kar trekt. Tegelijkertijd blijft de particuliere markt een punt van zorg. Ondanks een stijgend consumentenvertrouwen is de aanschaf van een nieuwe auto voor particulieren vaak een te zware horde. Dat blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau.

Een zwakke particuliere markt droeg de afgelopen jaren sterk bij aan de dalende verkoop van nieuwe auto’s. Volgens cijfers van VWE voertuiginformatie- en documentatie kwam het aantal particuliere registraties van nieuwe auto’s in 2014 niet verder dan een kleine 150.000. Twee jaar eerder waren dat er nog 210.000. Particulieren blijven veelal doorrijden in hun huidige auto of kiezen voor een occasion. Het wagenpark vergrijst hierdoor in hoog tempo.

Niet alleen voor het milieu is dit nadelig, maar ook voor de particuliere automobilist zelf. Nieuwe auto’s zijn vaak niet alleen veiliger, ruimer en luxer, maar ook lichter en zuiniger en met minder behoefte aan onderhoud. Belangrijk aangezien juist de kosten van gebruik van auto’s sinds de crisis fors stegen. De aanschaf van een nieuwe auto is voor veel particulieren echter een te zware horde.

Verdubbeling

De Automotive sector zoekt ondertussen driftig naar oplossingen. Een groeiend aantal aanbieders heeft zich daarom gestort op private lease, autolease aan particulieren. Steeds vaker weten (universele) leasemaatschappijen private lease zeer concurrerend in de markt te zetten. Dalende rentetarieven zorgen voor goedkope financiering. Daarnaast wordt scherp ingekocht. Leasemaatschappijen weten de kosten zeer goed in bedwang te houden. Ook importeurs (fabrikanten) en dealers werpen zich in de strijd. Steeds vaker worden kortingen verdisconteerd in aantrekkelijke (private) leasetarieven. Hoewel het totaal aantal contracten nog relatief bescheiden is lijkt private lease wel in een groeispiraal terecht te zijn gekomen. Volgens de VNA, Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, was in 2014 sprake van een verdubbeling van deze markt.

ING Economisch Bureau schat dat private lease haar aandeel in de markt voor nieuwe personenauto’s de komende jaren zal uitbreiden van zo’n 2,5 procent naar 5 procent, ofwel 20.000 tot 25.000 nieuwe auto’s per jaar. Het totale private lease park, naar schatting 17.000 auto’s in 2014, kan hierdoor richting 2020 groeien naar 100.000 auto’s.

Download hier het Kwartaalbericht Automotive maart 2015 van ING >>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *