Rabobank: Dalende aftersales, concurrentietoename

Rabobank, de meest populaire bank gebleken in het Rodi Banken 2011-onderzoek, stelt in haar sectorupdate van december dat scherpe prijzen bij de handel in gebruikte auto’s noodzakelijk zijn om te kunnen concurreren met goedkope nieuwe auto’s. Het aantal stadagen loopt geleidelijk op en de gemiddelde prijzen liggen onder die van 2010.

Daarnaast stelt de bank dat de gemiddelde leeftijd van auto’s toeneemt en dat daaruit blijkt dat de consument langer met de auto doorrijdt. Alexander Heijkamp, sectormanager Automotive bij Rabobank: “Op middellangetermijn verwachten we dat de aftersalesmarkt gaat dalen en de concurrentie verder zal toenemen. De vervaging tussen het merkdealer- en het onafhankelijke kanaal neemt nieuwe vormen aan door de opkomst van universele garageconcepten bij merkdealers en importeurs.”

Nieuwe formules moeten zich bewijzen in de competitieve markt. “Onduidelijk is welke verschuivingen dit teweeg zal brengen in de aftersalesmarkt. Het ouder wordende wagenpark biedt kansen. Merkdealers die focussen op doelgroepen kunnen met eigen merkoccasions meer werkplaatspotentieel creëren. Tegelijkertijd zal het universele autobedrijf steeds professioneler dezelfde klantgroepen benaderen. Om succesvol te zijn is een helder beleid en een gerichte doelgroepbenadering noodzakelijk.”

Heijkamp geeft in de nieuwste update aan dat de schademarkt in 2012 onder druk staat door minder autoschades, meer sturing en een lagere schadeomvang. “Kleinschalige bedrijven hebben een langere adem, middelgrote en grote ondernemingen krijgen het moeilijk als het aanbod van schadewerk en de tarieven op het huidige lage niveau blijven steken. De Focwa introduceert in 2012 een nieuw kwaliteitskeurmerk en daarmee zal een tweedeling in de markt ontstaan.”

Download hier PDF met alle cijfers en trends >>

De bank liet eerder in haar brancheprognose 2012 onder meer weten dat de merkdealers volgend jaar het mobiliteitsbudget het leasebudget zullen gaan vervangen en dat door schaalvergroting van universele garages de concurrentie wordt vergroot. Lees hier de prognose >>

In Aftersales Magazine nummer 12 (p.101), die op 20 december verschijnt, lees je het complete verhaal.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.