RAI forceert einde campagne Kwik-Fit

Onder juridische druk van RAI Vereniging (afdeling Auto’s), een aantal autofabrikanten en -importeurs heeft Kwik-Fit vroegtijdig zijn reclamecampagne voor merkonderhoud beëindigd. Het bedrijf stelde beurten “altijd 30% goedkoper” te verrichten dan de merkdealer.

Behalve over de prijsclaim vielen RAI Vereniging c.s. ook over het gebruik van de beeldmerken/logo’s van de autofabrikanten. De combinatie zou ten onrechte de suggestie wekken dat de Kwik-Fit-onderhoudsbeurt exact gelijk is aan het officiële merkonderhoud. “Concurrentie tussen het merkkanaal en fastfitters is prima, maar er moet wel eerlijk worden gecommuniceerd”, aldus Wijnand de Geus van RAI Vereniging afdeling Auto’s.

Na de eerste bezwaren wijzigde Kwik-Fit het woord ‘altijd’ in ‘tot’, maar met die correctie nam het andere kamp geen genoegen: voor de buitenwacht zou het nog steeds lijken alsof de fitter in alle gevallen goedkoper is. Uit mystery onderzoek is volgens De Geus juist gebleken dat Kwik-Fit in een significant aantal gevallen duurder is dan het merkkanaal. Verder zou de vergelijking met officiële merkbeurten mank gaan omdat het dealerkanaal veelal additionele diensten aanbiedt, zoals gratis software-updates, Europese mobiliteitsgarantie en gratis vervangend vervoer.

De Geus wijst erop dat momenteel vergelijkbaar onderzoek loopt naar ‘andere aanbieders met vergelijkbare publiciteitscampagnes’. Binnen een week of twee moet daarover uitsluitsel komen. Namen wil De Geus niet noemen, maar als ook zij in de ogen van RAI Vereniging het publiek blijken te misleiden, zal worden overwogen of juridische maatregelen moeten volgen.

Nog goedkoper

In een reactie zegt Martin Post, Managing Director Kwik-Fit Nederland Groep, dat het einde van de gewraakte campagne sowieso in zicht was. Om die reden is geen tijd en energie gestoken in juridisch weerwoord. “RAI Vereniging viert dit als een grootse overwinning, maar eigenlijk is het sop de kool niet waard. Wij waren intern al bezig met iets nieuws, want deze campagne loopt al lang. Komende week heb ik er een briefing over bij ons reclamebureau.”

Inhoudelijk valt er volgens Post wel wat af te dingen op de argumentatie vanuit het merkkanaal. Zo zou in de praktijk zijn gebleken dat onderhoudsbeurten bij Kwik-Fit soms nog een stuk goedkoper zijn dan de gecommuniceerde dertig procent. Verder wijst hij er op dat het geschil niet is beoordeeld door een rechter. “Juridisch gezien is dit dus niet meer dan ‘de RAI vindt’.” Mocht ook een nieuwe campagne van Kwik-Fit onder vuur komen te liggen, dan zegt Post er geen moeite mee te hebben om dan wél een onafhankelijk oordeel te vragen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.