‘Rapport verdoezelt info uitstoot Renault’

In een Frans overheidsrapport naar de NOx-uitstoot zouden van Renault-dieselmodellen bewust belangrijke gegevens zijn weggelaten, meldt de Financial Times. Daarmee werd gemaskeerd dat onder meer de Captur lagere emissiewaarden wist te realiseren in testomstandigheden.

De Britse zakenkrant baseert zich op drie van de zeventien leden uit de van staatswege ingestelde commissie die het onderzoek uitvoerde. In het vorige maand uitgekomen rapport wordt gemeld dat sommige Renault-diesels tot elf keer meer stikstofoxide uitstoten dan de EU-limiet. Maar daarmee was de kous nog niet af. Volgens de drie FT-bronnen ging de Captur automatisch in een specifieke, gunstiger uitstoot-mode wanneer de SUV constateerde dat hem een emissietest werd afgenomen. In normale rijomstandigheden waren de instellingen c.q. NOx-waarden anders – lees: ongunstiger.

Het sjoemelschandaal waarmee Volkswagen al bijna een jaar worstelt heeft als vertrekpunt dat er bewust voorzieningen zijn aangebracht om diesels op papier betere milieuprestaties te late leveren dan in werkelijkheid. In de nasleep heeft het Duitse concern vele miljarden moeten ophoesten om procedures te schikken en voertuigen aan te passen. Overigens benadrukken de commissieleden in Frankrijk dat zij geen hard bewijs hebben dat Renault op een vergelijkbare manier is bezig geweest. Wel bepleiten zij nader onderzoek naar de verschillen tussen test- en praktijkprestaties. De Franse overheid is voor bijna twintig procent eigenaar van Renault en zou er belang bij kunnen hebben een oogje dicht te doen bij mogelijke manipulatie. “De eindversie van het rapport is geschreven door de staat. Zij heeft bepaald wat vertrouwelijk moest blijven”, zegt commissielid Charlotte Lepitre tegen de Financial Times.

Conform de wetten

Desgevraagd ontkent het Franse ministerie van milieu elke vorm van feiten verdoezelen. Ook Renault spreekt tegen dat het software gebruikt om te hoge NOx-waarden te maskeren. De modellen van het merk “presteren conform de wetten en normen in iedere markt waar ze verkocht worden.” Begin dit jaar riep de fabrikant vijftienduizend auto’s terug om de motoren te controleren op eventueel te hoge emissiewaarden. Daarnaast heeft het merk toegezegd om geavanceerdere anti-uitstoottechnieken te gaan toepassen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.