Stahlgruber verwerft meerderheid Optimal

De Duitse grossiersgroep Stahlgruber, moedermaatschappij van onder meer Explora en Rema Tiptop, heeft in eigen land een meerderheidsbelang verworven in branche- en landgenoot Optimal. De aankoop biedt sinds meer dan 25 jaar in tal van landen vervangingsonderdelen aan, onder de merknamen Optimal en Bendix.

Met de acquisitie zegt Stahlgruber zijn internationale marktpositie op de onafhankelijke automotive aftermarket te versterken, aldus CFO Werner Maier. De transactie wacht nog op goedkeuring door de Duitse mededingingsautoriteiten. Als dat traject eenmaal doorlopen is, zal blijken dat er voor de medewerkers en de merken van Optimal in de praktijk weinig verandert. Het personeel behoudt zijn baan, het eigen management blijft aan en de vestiging in Langenbach gewoon operationeel. De nieuwe eigenaar heeft als strategie een verdere, zelfstandige koers voor het dochterbedrijf uitgezet. Zowel in Duitsland als op de exportmarkten moeten de labels Optimal en Bendix verder gestalte krijgen. “Onze klanten zullen profiteren van betere prestaties en een groeiend assortiment”, bezweert Markus Neudek, oprichter en bestuursvoorzitter van Optimal. “Voor de rest verandert er voor onze klanten niks.” Over de financiële details van de transactie doen de betrokkenen geen mededelingen, zo hebben ze afgesproken. Bij Stahlgruber werken meer dan zesduizend mensen, het portfolio omvat ruim een half miljoen producten. Het in 1992 opgerichte Optimal is een stuk kleiner. De onderneming vervaardigt vervangingsproducten op het gebied van remmen, assen, sturen en motoren.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †