Sturen op cijfers werpt vruchten af

Nauwlettend sturen op cijfers werpt zeker zijn vruchten af, dat beamen ook de 130 garagisten die hun cijfers aan Wesp verstrekken. “Hoe meer inzicht een bedrijf in de data heeft, hoe meer kansen en mogelijkheden zich openbaren”, vindt Bas Wintjes van Wesp.

Wintjes: “Je moet de cijferbrij als iets positiefs beschouwen.” Van dat uitgangspunt raken overigens steeds meer universele bedrijven overtuigd, zo signaleert Wesp, want nog voor de zomervakantie zullen zo’n 150 bedrijven zijn aangesloten. “Aan het einde van dit jaar hopen we zeker op tweehonderd. We merken nu ook dat steeds meer grossiers hun klanten erop gaan wijzen dat meer sturing op cijfers resulteert in betere prestaties”, zegt Wesp-analist Onno Kuiper.

Spinnenweb

Om de ogenschijnlijke cijferbrij te ontwarren, presenteert Wesp de cijfers sinds kort ook in een zogenaamde spinnenweb-grafiek. In de praktijk van alledag blijkt deze spinnenwebvorm niet alleen verhelderend te zijn voor de ondernemers, maar ook een goede houvast te zijn voor medewerkers.

“Na een eerste nulmeting bij een bedrijf, wordt meestal een verbetertraject ingezet. Vervolgens wordt dan na een eerste kwartaal de eerste analyse gemaakt, gepresenteerd in een spinnenweb, zodat heel duidelijk zichtbaar is wat er wel of niet is verbeterd. De hele stand van zaken is snel in beeld te brengen door deze vorm.”

In het complete artikel in Aftersales Magazine nummer vijf staat een mooi praktijkvoorbeeld.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *