‘Te weinig overheidsubsidie voor elektrisch rijden’

Grote groepen vinden dat de overheid het elektrisch rijden te veel stimuleert. Hoe dan ook, de particuliere rijder profiteert hier niet van. De door de politiek gestelde doelstellingen zullen zo niet worden gehaald, zeggen woordvoerders van Nissan, Kia, Renault, Volkswagen en Audi. Zo bleek uit een rondgang van vergelijkingssite Yushift.com, langs een aantal autofabrikanten, de RAI-vereniging en de Van den Udenhout Groep.

“Er gebeurt vanuit de overheid te weinig. Het Ministerie van Financiën vindt dat ze al genoeg hebben gedaan door de bijtelling voor de zakelijke rijder gunstig te houden. Die doen verder niets aan de stimulering voor de particuliere markt. Het balletje schuiven ze dus door naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu”, zegt Harald Bresser, woordvoerder van de RAI-vereniging.

Ook Bart van Thienen, PR-manager van Nissan Nederland is bezorgd: “We zijn blij met de belastingmaatregelen en met de technologische ontwikkeling. Maar de overheid moet, samen met de marktpartijen, nu toch echt meer voor de particuliere autobezitter gaan doen”. Beaamt ook Kia. Renault Nederland pleit voor een particuliere subsidie, in navolging van de zakelijke subsidies.

Het is de ambitie van de overheid dat er over vijf jaar 200.000 elektrische voertuigen rondrijden en in 2025 zelfs een miljoen. Maar het is dus twijfelachtig of dat gaat lukken met het huidige beleid. Roel van Tongerlo, duurzaamheidsmanager bij Van den Udenhout Groep voegt eraan toe: “Dit is niet alleen iets is wat overheden nastreven maar wat ook de maatschappij wil en eist.” Onlangs bleek uit een peiling door Maurice de Hond dat er bij particulieren wel degelijk vraag is naar elektrisch rijden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.