Team Andriessen wint RAI-rit

De 17e editie van de RAI Klassieker Rit is gewonnen door Patrick Andriessen en zijn vrouw Sandy in een Renault Alpine V6 Turbo uit 1989. Zij bleven in het eindklassement Iwan Göbel in de allereerste Burton uit 1973 en de nummer drie Jan de Boer in een Porsche 911 uit 1974 ruim voor.

Zestig equipes verschenen afgelopen zaterdag bij het hoofdkantoor van Kia Motors Nederland in Breukelen aan de start van de RAI Klassieker Rit die in 1997 voor het eerst door RAI Vereniging werd georganiseerd.

In zijn welkomstwoord roemde algemeen voorzitter Roelf de Boer van RAI Vereniging het gevarieerde deelnemersveld, dat qua autoleeftijd uiteen liep van 83 jaar tot zeer recent. Vast staat dat alle auto’s één gemeenschappelijke overeenkomst hadden: “Het zijn stuk voor stuk bijzondere auto’s.”

Voor de tweede keer was de rit gekoppeld aan een goed doel. Het inschrijfgeld van de deelnemers ging rechtstreeks naar de Cars for Charity Foundation die aan het einde van de dag een cheque ontving van € 5.700.

Alle jaargangen en nationaliteiten waren zo’n beetje vertegenwoordigd. Flamboyant Italiaans design in de vorm van een Ferrari F40 uit 1989 en een charmante Citroën 2CV6 uit 1985 wedijverden met stoere Duitse degelijkheid, onder andere vertegenwoordigd door een Mercedes-Benz 350 SL uit 1972 en een Volkswagen Kever uit 1952. Maar ook een aantal Koreaanse ‘klassiekers’ gaf acte de présence. Oudste deelnemer was een Wolseley Hornet Sports uit 1930.

Route en Twitter Trophy

De route voerde de deelnemers van Breukelen, via Maarssen en Haarzuilens naar de lunchlocatie in Bodegraven en vandaar via Gouda en Leidschendam naar de finish in Den Haag. Daar werden de equipes getrakteerd op het klassiekeraanbod van het Louwman Museum en kon de dorst gelest worden tijdens een uitgebreide borrel. Tijdens de geanimeerde prijsuitreiking reikte de aanwezige vakjury drie prijzen uit voor de fraaiste en meest authentieke klassiekers in drie verschillende voertuigcategorieën. In de categorie sedan won de Volvo Amazon 122s van de equipe Jasper Steffens/Leo Bingen de eerste prijs. De Alfa Romeo Sprint 1300 uit 1960 van Jurjen Duintjer en Inge Duintjer-Bueschen werd de winnaar in de categorie coupé en cabriolet. De speciale juryprijs voor het meest bekoorlijke voertuig ging naar de Fiat Panda uit 1985 van de equipe Bas van der Wal/Louis Dekker.

Ook dit jaar werd de Móbile Twitter Trophy uitgereikt aan de deelnemer die onderweg de leukste, opvallendste of origineelste tweets over de RAI Klassieker Rit had verstuurd. Die eer viel deze keer Mark van Loo te deel. Hij twitterde ‘De langzaamste deelnemer van #RKR2013 faalt voor regelmatigheidsrit 30km/u’ en sloot een foto bij waarop een scootmobiel te zien is.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.