Toeleverancier Japan in Amerikaanse handen

De Japanse toeleverancier Calsonic Kansei, preferred supplier van Nissan, wordt voor circa vier miljard euro overgenomen door KKR & Co, een private equityfonds uit de Verenigde Staten. Met de nieuwe eigenaar hoopt Calsonic Kansei een nog sterkere wereldwijde speler te worden, die de concurrentie aankan met onder meer Bosch en Continental.

KKR & Co (Kohlberg, Kravis, Roberts) neemt de aandelen over die Nissan in bezit had (41%); in een latere fase volgen de aandelen van derden. De nieuwe eigenaar betaalt de aandeelhouders ruim 28% boven de slotkoers van gisteren. Met het geld wil Nissan meer werk maken van nieuwe technieken, inclusief de nieuwe generatie elektrische voertuigen en functies op het gebied van automatisch rijden. Eerder dit jaar kocht Nissan een meerderheidsbelang in Mitsubishi Motors.

Behalve aan Nissan levert het in 1938 opgerichte Calsonic Kansei ook aan Isuzu Motors en Renault. Het leveringsprogramma bestaat uit aircosystemen, compressors, verwarmingsdelen, uitlaatsystemen, emissieapparatuur, cockpitdelen en elektronische componenten. De onderneming fabriceert op vijftig locaties, waaronder de VS en het Verenigd Koninkrijk. Met de acquisitie schudt KKR & Co andere gegadigden (Bain Capital, MBK Partners) van zich af. Tot voor kort was de Amerikaanse durfinvesteerder overigens ook geïnteresseerd in het eveneens Japanse Takata, dat autofabrikanten voorziet van airbags, gordels en sturen. Takata kampt echter met hardnekkige problemen, nu zijn airbags herhaaldelijk spontaan blijken te kunnen ontploffen. De acquisitie van Calsonic Kansei betekent dat KKR definitief afziet van Takata.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *