Voor het eerste sinds vijf jaar heeft TomTom, ontwikkelaar en producent van kaarten en navigatiesystemen, de omzet weer zien groeien over 2015. De verwachting is dat deze opgaande lijn zich dit jaar zal doorzetten. De onderneming boekte vorig jaar een omzet van net één miljard euro; een omzetstijging van zes procent ten opzicht van 2014.

Overigens was de winstontwikkeling minder goed. Over het hele vorig jaar werd een winst van 18 miljoen euro genoteerd. Dat kwam vooral door het bovengemiddelde resultaat van het laatste kwartaal, waarin een winst van 21 miljoen euro werd gerealiseerd. In het laatste kwartaal van vorig jaar kwam de omzet uit op 282,5 miljoen, dat is een stijging van negen procent. 

Consumentenmarkt

TomTom is nog steeds sterk afhankelijk van de consumentenmarkt. Een kleine zestig procent van de omzet wordt gerealiseerd met losse navigatiesystemen en bijbehorende  diensten. De sterkste groei ligt echter bij de verstrekking van licenties en de uitbouw van diensten voor wagenparkbeheerders.
Een ander belangrijke groeisegment vormen de contracten met autofabrikanten voor af fabriek leveringen met een TomTom navigatiesysteem.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 juli 2025
ADPA en GVA winnen zaak tegen BMW
11 juli 2025
Prijs voor beperken waterstofverliezen
11 juli 2025
Autowasdag levert 60.721 euro op voor Prinses Máxima Centrum
11 juli 2025
20 procent meer auto’s gestolen
11 juli 2025
Duurzaamheid: voorkomen beter dan genezen
10 juli 2025
ACtronics breidt revisie-aanbod uit
Meest bekeken berichten
Recente reacties