Telematica is in de VS vooral een zaak van de fabrikant en zijn dealers. Voor de universele garage is er om diverse redenen geen speelveld. Dat vertelde Jeff Carlson, voorzitter van de Amerikaanse dealerassociatie (NADA), in Verona op het Automotive Dealer Day Congress.

In de VS is telematica al veel langer in het (dealer)businessmodel geïntegreerd. In de strijd om de klantendata spelen de fabrikant en zijn dealers de eerste viool. Samen met derde partijen zoals verzekeraars, andere dienstverleners en retailers proberen ze de klant een complete dienstverlening te bieden. “Eigenlijk is een universeel autobedrijf daar geen partij in”, stelt Carlson.

Dat komt omdat consumenten in de VS minder vertrouwen hebben in een niet-dealerbedrijf als het gaat om afstaan van persoonlijke data. “Bovendien zijn universele garages benauwd voor de strenge regelgeving rond aansprakelijkheid. Een universeel autobedrijf wil vaak met een dongel aan de slag en die is nu eenmaal gevoelig voor datalekken. Om over het hacken van een auto via een dongel nog maar te zwijgen.”

Aftersales Magazine was eerder deze maand aanwezig in Verona. Een uitgebreid congresverslag leest u in het komende nummer.

Meer weten over telematica? Bezoek ons congres op 15 juni.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
16 september 2025
Helft elektrische rijders haalt actieradius niet
16 september 2025
Cor Baltus draagt stokje over aan Marco Faulenbach
16 september 2025
Chinees aanbod op AutoScout24 stijgt 34 procent
16 september 2025
Nog drie dealerbedrijven voor Omoda & Jaecoo
Meest bekeken berichten
Recente reacties