VNA: heldere voorwaarden private lease hard nodig

De VNA is in gesprek met consumentenorganisaties om tweezijdig afgestemde voorwaarden op te stellen voor private lease. Dat is volgens VNA hard nodig om zowel leasemaatschappijen als consumenten te behoeden voor onnodige risico’s.

Private lease (privélease) wint snel aan populariteit. Steeds meer consumenten zijn gecharmeerd van het concept van zorgeloze mobiliteit en autoleasemaatschappijen boren er een interessante nieuwe markt mee aan. Het gaat echter om een relatief nieuw fenomeen en zowel aanbieder als afnemer hebben niet altijd even goed in de gaten wat de kenmerken van dat nieuwe product zijn. Niet alle contracten en overeenkomsten die nu worden gehanteerd, zijn even transparant en daar moet verandering in komen. Om duidelijkheid en transparantie te waarborgen is VNA nu in overleg met diverse consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond. Doel is om samen een set voorwaarden op te stellen die voor zowel aanbieder als klant de risico’s tot een minimum beperken bij een maximale transparantie.

Vertrouwen

Renate Hemerik, directeur VNA: “We geloven erg in de toekomst van privélease. Maar we willen voorkomen dat het ten onder gaat aan zijn eigen succes. Daarom nemen we als VNA nu het voortouw. Evenwichtige voorwaarden waarin zowel de belangen van de consument als van de autoleasemaatschappij zijn geborgd – en die we uiteindelijk onder auspiciën van de SER willen vaststellen – plus een nog in te stellen onafhankelijke geschillencommissie wekken vertrouwen bij de consument en kunnen veel gedoe en ellende voorkomen. Het is cruciaal dat consumenten precies weten waar ze aan beginnen. Doen we dit niet, dan lopen we het risico dat het een keer fout gaat en dat betekent reputatieschade voor autoleasemaatschappijen én voor het leaseproduct in brede zin.

Concept

VNA hoopt eind mei het eerste concept van de voorwaarden aan de leden te kunnen presenteren. Afhankelijk van de snelheid waarmee de betrokken partijen en de SER kunnen handelen, zou er dan in de tweede helft van 2015 gestart kunnen worden met de uitrol van de voorwaarden. Door dit samen met de consumentenorganisaties op te pakken vertrouwt VNA er op dat deze voorwaarden (en de geschillencommissie) ook door niet VNA-leden gebruikt gaan worden. Hemerik: “Het gaat ons om de hele branche én om het vertrouwen van een voor onze sector nieuwe doelgroep: de particulier. Daarom willen we dat die nieuwe voorwaarden zo breed mogelijk worden gehanteerd.”

Automotive Insiders organiseert op 31 maart een bijeenkomst over de toekomst van private lease bij de Landgoederij in Bunnik.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *