‘VW-gate raakt hele Duitse industrie’

De uitlaatgasaffaire bij Volkswagen overstijgt volgens de Duitse minister van economische zaken – Sigmar Gabriel – het concernniveau. De gehele auto-industrie van het land en het kwaliteitspredikaat Made in Germany hebben er een stevige knauw door gekregen. Herstel van vertrouwen is daarom dringend gewenst, zei de bewindsman gisteren in het Duitse parlement.

Tijdens een zitting over het sjoemelschandaal liet Gabriel weten pas van de manipulatie te hebben vernomen toen de media er in september 2015 over begonnen te berichten. Sindsdien drong hij naar eigen zeggen regelmatig bij de concernleiding van VW aan op opheldering. Gabriel betitelde de technische ingrepen als “onwaardig” en had ze alleen al moreel gesproken niet voor mogelijk gehouden. Nadat de emissie-affaire wereldkundig was geworden, ijverde de minister er voor te verhinderen dat de volledige Duitse industrie, het voltallige VW-personeel én de dieselmotor in diskrediet gebracht zouden worden.

Getuige

Een parlementaire onderzoekscommissie die de affaire in beeld gaat brengen heeft de onder druk afgetreden VW-topman Winterkorn opgeroepen als getuige. Op de zitting, die 19 januari plaatsvindt, zal ook VDA-president Matthias Wissmann aanwezig zijn, evenals concernvertegenwoordigers van Volkswagen, Audi en Opel. Doel is boven water te krijgen welke concrete afspraken destijds zijn gemaakt in het kader van het emissieschandaal. De voorzitter van de onderzoekscommissie zei tegen het Duitse persbureau DPA dat de innige contacten van de auto-industrie op regeringsniveau “geen geheim” zijn.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.