Het wagenpark veroudert langzaam maar zeker. De gemiddelde leeftijd ligt al op 9,5 jaar, bouwjaar 2007 dus. Nadere ontleding van die lichting (op basis van RDC-cijfers) biedt verrassende inzichten. Op merkniveau valt op dat marktleider Volkswagen binnen de afzonderlijke segmenten geen koppositie inneemt.

Als we de marktaandelen van de verschillende bouwjaren op een rij zetten dan blijken 2011, 2012 en 2010 de eerste drie plaatsen in te nemen. Slechts twee bouwjaren zitten boven het half miljoen, zeventien bouwjaren hebben een omvang van minimaal driehonderdduizend auto’s. Voor 2007, ons onderwerp deze maand, is een zevende plek gereserveerd.

Een kwart van alle auto’s met bouwjaar 2007 valt in het B-segment, bijna negentien procent in het eens machtige C-segment en vijftien procent komt voor rekening van het A-segment. De Aygo’s en Panda’s van deze wereld blijven dus volumekrachtig, ondanks hun inmiddels middelbare leeftijd.

Meer wagenparkcijfers in de juni-uitgave van Aftersales Magazine

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 december 2025
Plan je moment!
12 december 2025
Ruim 100 euro verschil in kosten van laden
12 december 2025
Niet gedeeld, wel zelfrijdend
12 december 2025
Revisie krijgt eindelijk de aandacht die het verdient
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
Meest bekeken berichten
Recente reacties