Wat rijdt eigenlijk waar?

Met die vraag doken we in de database van RDC CBMI om te constateren dat de absolute nummer een Volkswagen in ons land dat niet overal is. Amsterdam en Rotterdam-Schiedam ontlopen elkaar niet veel als het gaat om de parkgrootte.

Nederland is opgedeeld in 82 verzorgingsgebieden met een socio-demografische samenhang. Deze gebiedsindeling is genoemd naar het inmiddels opgeheven Cebuco en levert een rapportage op die onderling goed vergelijkbaar is. Van de 8,1 miljoen auto’s staan er 2,9 miljoen geregistreerd in slechts tien van deze gebieden. Ofwel: 35,8 procent van de auto’s in 12,2 procent van de gebieden. De regio Rotterdam-Schiedam is nipt het volst, direct gevolgd door de regio Amsterdam (beide zitten rond 450.000) en Utrecht-Zeist.

Logisch toch?

In de top tien met de regio’s vallen vanzelfsprekend enkele grote steden, maar de volgorde ligt anders dan op inwonertal geschat zou worden. Deels is dat een gevolg van de regio-indeling: het gaat immers niet om een overzicht per plaats. Een ander effect dat zichtbaar wordt is de centrale registratie door een aantal grote leasemaatschappijen, waarover later meer.

Zoals uit de grote landkaart blijkt is ook Eindhoven een voertuigrijke regio met 345.500 auto’s. Op de vijfde plek staat Breda, met 234.000 auto’s. Qua inwonertal ontlopen Eindhoven en Tilburg elkaar niet veel, maar het aantal auto’s in de regio Tilburg haalt de tweehonderdduizend niet. In aantallen auto’s wordt Tilburg geflankeerd door de Flevopolder, Amersfoort, de omgeving van Den Haag (zonder de stad zelf) en door de regio Enschede/ Hengelo.

Lessors

Nu is het bovengenoemde een overzicht van alle bouwjaren, maar als we bouwjaar 2014 eruit lichten dan zien we al wat verschuiving optreden.

Bekijk hier alle cijfers en lees het complete verhaal in Aftersales Magazine nummer twaalf van dit jaar >>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *