Weer run op lage bijtellingauto

Net als eind 2013 zal er in 2015 waarschijnlijk weer een run komen op auto’s die nu nog in de bijtellingklasse van 14 procent vallen. Uit uitgelekte belastingplannen blijkt dat de overheid de bijtelling op zogeheten zuinige auto’s in 2016 wil opschroeven naar 25 procent.

Het kabinet wil paal en perk stellen aan de subsidies voor zogeheten zuinige auto’s. Door de bijtelling op te trekken naar 25 procent wil het kabinet een eerlijker speelveld creëren en meer geld ophalen. Hiermee zal in 2015 een enorme run worden geforceerd op de nu nog relatief lage bijtellingauto. Vergelijkbaar met de excessieve verkoop van bijvoorbeeld de Mitsubischi Outlander PHEV eind 2013. Voor de branche lijkt in eerste instantie zo’n opleving aantrekkelijk maar de prijs zal worden betaald in 2016 als een daling in de autoverkoop onvermijdelijk wordt.

Weinig effectief

Het kabinet probeert al jaren het gebruik van schone auto’s te stimuleren, maar de huidige maatregelen zijn weinig effectief en kostbaar. In mei bleek uit een onderzoek van de Rekenkamer dat sinds 2007 de zuinige auto-maatregelen vijf miljard euro hebben gekost doordat er minder belasting binnenkwam. Volgens de Rekenkamer is de CO2-besparing ook veel minder dan uit officiële cijfers blijkt.

De test waaruit blijkt hoeveel CO2-uitstoot een auto heeft, blijkt makkelijk te beïnvloeden door de autofabrikanten. Ze plakken roosters af, pompen de banden extra hard op en gebruiken soms zelfs banden zonder profielen waardoor de auto zuiniger uit de test komt dan hij in dagelijks gebruik is. In Europa wordt gesproken over betrouwbaarder testen, maar die laten op zich wachten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *