Winterbanden succes?

Wat een winter, het hield niet op met sneeuwen. Dachten we er op een gegeven moment vanaf te zijn, kwamen er weer ladingen witte vlokken. Ruim twee maanden lang werd er gratis reclame gemaakt voor de winterband. Dat het hier en daar een puinhoop werd had grotendeels met zoutarme en slecht voorbereide provincies en gemeenten te maken.

Te weinig strooizout ingekocht en toen het mis ging, duurde het te lang voordat het niveau weer op peil was. De retailers in auto-, schade- en bandenland spinden er goed garen bij. Er zijn in het winterbandenseizoen 2009-2010 nog nooit zoveel winterbanden verkocht. Werden er de afgelopen jaren jaarlijks vijftig- tot honderdduizend personen- en bestelauto’s – vaak in de zakelijke markt – op winterbanden gezet, nu zijn er ruim 1 miljoen winterbanden verkocht, goed voor 250.000 auto’s.

Het wagenpark is er een stuk veiliger op geworden en vele retailers hebben de kans gehad (velen namen hem ook) om de cijfers goed op te poetsen. De vraag is natuurlijk of diezelfde retailers durfden investeren in voorraden om alle klanten te bedienen. Durven investeren is iets dat zeker achterwege is gebleven bij de overheden. De laatste sneeuw was nog maar net opgeruimd en de politie begon te klagen dat zij niet op winterbanden hebben gereden. Daar kwam nog bij dat diverse ambulances ook niet van winterbanden voorzien zijn. Schandalig en een gemiste kans. Niet alleen voor de overheden, maar zeker voor de retailers.

Het profilen van klanten is een must en had zeker de conclusie gebracht dat er extra kansen bij de overheid lagen. Dat er busjes voor het vervoer van kinderen niet voorzien zijn van veilige winterbanden kan helemaal niet. Ook al zijn dit particuliere instanties, ze zouden hier op aangesproken moeten worden door de overheid. Hier zou wetgeving op los gelaten moeten worden. Niets gaat er boven de veiligheid van onze kinderen. Of was dit ook gewoon weer een verkeerde bezuiniging? Kosten boven veiligheid, maar één ding is zeker: er liggen voor het volgende winterseizoen weer volop kansen. Het wagenpark is nog lang niet volledig voorzien van winterbanden en de veiligheid staat voorop. Nu al starten met een flinke lobby lijkt me, nu de herinneringen aan de winter nog vers zijn.

Dus overheid: winterbanden verplicht, zeker op de eigen auto’s en bovenal, voldoende strooizout op de plank!

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *