Zakelijke rijder kritisch over telematica in de auto

Vooralsnog is 62 procent van de Nederlandse zakelijke rijders tegen het delen van data uit zijn leaseauto. Waarborg van privacy is voor bijna drie kwart een voorwaarde om in te stemmen met het delen van persoonlijke informatie. at meldt Vereniging Zakelijke Rijders op grond van eigen onderzoek (N = 2282).

Aan de achterban werd gevraagd hoe zij aankijkt tegen telematica en registratieoplossingen. Van alle ondervraagde lease- en andere zakelijke berijders blijkt acht procent een telematicasysteem in de auto of te hebben of zich hier op zijn minst van bewust te zijn. Van hen heeft dertig procent er zelf om verzocht (ritregistratie Belastingdienst). Bij zestig procent kwam het initiatief van de werkgever en bij tien procent was de bron elders, zoals bij de leasemaatschappij, fabrikant of garagehouder.

Betere service

Ziet de zakelijke markt telematica als middel voor controle en klantenbinding, de berijder is volgens VZR vooralsnog in meerderheid (62 procent) tegen. Argumenten voor wél datadelen: betere service (tien procent), beter inzicht in mobiliteitskosten (15 procent), middel voor beter fiscaal bijtellingsbeleid (18 procent), middel voor werkgever om betere autoregeling te creëren (14 procent), financieel voordeel (46 procent), ‘als het niet gebruikt wordt om mij te controleren’ (55 procent) en ‘indien mijn privacy gewaarborgd wordt’(72 procent).

In een reactie zegt VZR-voorzitter dat berijders “een heel goed gevoel hebben welke informatie ze zouden willen verstrekken en aan wie. Hier moet goed rekening mee worden gehouden.” Eerder al maakte de organisatie een ‘blauwdruk privacyregeling voor telematicasystemen’. VZR zegt bezorgd te zijn over “de te commerciële instelling van partijen, waarbij het belang van de berijder gebagatelliseerd wordt en privacyregels worden geschonden.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.