De Duitse brancheorganisatie ZDK en testinstantie Dekra bepleiten een vernieuwd, praktisch goed uitvoerbare methode om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) te meten. Deze moet geïntegreerd worden binnen het bestaande uitlaatgasonderzoek, inclusief passende grenswaarden.

Beide organisaties benadrukten deze week bij hun traditionele jaargesprek dat de doorontwikkeling van een efficiënt, modern uitlaatgasonderzoek hoogst noodzakelijk is. Met name de meting van stikstof moet wat hen betreft goed geregeld worden. In dit verband spraken ZDK en Dekra zich ervoor uit dat de combinatie van uitlaatgasmeting en elektrische waarden (OBD) verplicht wordt bij keuring.

De bestuurders willen dat de suggestie niet in een ambtelijke bureaulade verdwijnt. In een gezamenlijk opgestelde brief aan de Duitse verkeersminister Dobrindt roepen ZDK-president Karpinski en Dekra-bestuursvoorzitter Klinke op een werkgroep te vormen, onder aanvoering van het ministerie. Doel is om op zo kort mogelijke termijn een voorstel te ontwikkelen voor een gemoderniseerde emissiemeting. De initiatiefnemers spreken van een belangrijke stap om personenwagens te onderscheppen die een ontoelaatbaar hoge uitstoot produceren. De luchtkwaliteit moet daar sterk van profiteren.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 november 2025
2,2 procent meer occasions verkocht
4 november 2025
Bosch vernieuwt online trainingsprogramma
4 november 2025
Campus VTS: een nieuwe stap vooruit voor garages
4 november 2025
Autobedrijf aansprakelijk na hack mailbox?
3 november 2025
Autoverkoop zet stijgende lijn voort in oktober
3 november 2025
AutoProfijt op weg naar de 100
Meest bekeken berichten
Recente reacties