Bijna helft NL positief over MaaS

Bijna de helft van de Nederlanders staat open voor Mobility as a Service (MaaS), blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Wel moet zo’n vervoersabonnement voor een vast bedrag per maand voldoen aan een reeks eisen.

Harde voorwaarde is dat de gebruiker net zo eenvoudig op de plaats van bestemming komt als met de eigen auto, motor of fiets. Veel mensen vinden de huidige alternatieven niet goed genoeg: openbaar vervoer is te duur en sluit onvoldoende aan op de van-deur-tot-deur-behoefte. Ook is deelvervoer voor veel Nederlanders nog niet in de directe omgeving beschikbaar.

Potentie

Toch staat met het huidige dienstenaanbod 15 procent van de Nederlanders al open voor MaaS, blijkt uit het onderzoek. Een meerderheid van deze groep is bereid tweehonderd euro per maand uit te geven aan een abonnement. Dat zou goed zijn voor een omzet van 4,8 miljard euro per jaar, die terecht komt bij de vervoersaanbieders en de platformen die de deelauto’s, -fietsen en -scooters ontsluiten. Als overige obstakels op het gebied van kwaliteit, betaalbaarheid en betrouwbaarheid van het aanbod worden weggenomen, is de potentie van MaaS nog veel groter: dan is 45 procent van de Nederlanders bereid de auto in te ruilen voor een vervoersabonnement. Het omzetpotentieel stijgt dan naar 14,4 miljard euro per jaar.

Reisgedrag

Uit het onderzoek blijkt verder dat ruim 64 procent van de Nederlanders bereid is zijn reisgedrag te heroverwegen. Hoewel 93 procent nog geen gebruikmaakt van deelvervoer, verwacht 55 procent wel dat deelvervoer in de komende jaren populairder wordt. Franka Rolvink Couzy, hoofd Sector Research: “Succesvolle apps uit het buitenland laten zien dat het belangrijk is aanbieders van openbaar en deelvervoer met elkaar te verbinden. Zo kan de reiziger overtuigd worden het eigen vervoer te laten staan.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar