Byton lanceert connected SUV op CES

Las Vegas staat deze week in het teken van de jaarlijkse Consumer Electronics Show, kortweg CES. De autobranche onderschrijft het belang van dit event steeds meer. Niet alleen vanwege autonoom rijden, er zijn ook auto-introducties. Bosch en Conti werden er gelauwerd voor hun innovaties.

Een opvallende nieuwkomer is de elektrische SUV van het Chinese Byton, met ex-personeel van bekende autofabrikanten zoals BMW. Deze connected car moet een lounge-achtige ervaring geven, mede dankzij het voertuigbrede scherm. Dit is niet alleen de middenconsole van 125 x 25 cm, het wordt aangevuld met drie andere schermen. Behalve de verschillende communicatiemogelijkheden zoals bediening middels de stem en gebaren, worden ook biometrische kenmerken gebruikt. Denk aan oog- en vingerafdrukherkenning, maar ook hartslag en bloeddruk. Byton ziet de auto als integraal onderdeel van een connected levensstijl en koppelt deze aan een eigen cloud platform. Niveau drie en vier autonoom rijden behoort ook tot het rijtje claims van de fabrikant. Een Europese introductie wordt echter niet voor 2020 verwacht. China en de VS gaan voor, waar introductie al in 2019 gepland is voor een richtprijs van 45 mille (US dollars). Een sedan en mpv volgen respectievelijk een en twee jaar later.

Innovation Awards

Bosch en Conti hebben Innovation Awards verdiend in Las Vegas. Bosch kreeg er een Award in de categorie Smart Cities voor Climo, een monitoringsysteem voor een micro-klimaat. Het meet de lokale luchtkwaliteit in real-time en tegen een fractie van de kosten die traditionele oplossingen kosten, aldus Bosch. Continental werd gelauwerd in de categorie In-vehicle Audio/Video vanwege de introductie van een aanraakscherm 3D-oppervlak. Hierdoor is het systeem beter te bedienen, zonder de ogen van de weg te hoeven halen.

HERE

Een andere introductie betreft een wereldwijde mobiliteitsmarktplaats. Het is gelanceerd door HERE Mobility, een nieuwe businesstak van HERE Technologies. Deze tak wil inhaken op de markt voor mobiliteitsservices die volgens McKinsey uitgroeit van 150-200 miljoen dollar nu naar 1,5 miljard dollar in 2030. Of het nu gaat om autodelen, vliegen of om taxi’s, het hele spectrum van mobiliteit moet op de marktplaats beschikbaar zijn.