Connectiviteit merken onder de loep

Uit een recent onderzoek van het Britse Confused.com naar connected cars is gebleken hoeveel gegevens deze auto’s verzamelen, van locatiegeschiedenis en telefoongespreksgeschiedenis tot onze muzieksmaak en rijgewoonten. Door de voortdurende technologische vooruitgang in de loop der jaren onderschatten bestuurders de complexiteit van de autosoftware en zijn blind voor de mogelijkheid dat deze gehackt kan worden, aldus de onderzoekers.

Bij Confused.com, zeg maar een Britse versie van vergelijkingssite Independer, hebben ze vijftien van de grootste autofabrikanten ter wereld genomen en zich verdiept in hun privacybeleid om erachter te komen welke merken het meest vertellen over de gegevens die ze verzamelen. De merken zijn beoordeeld op 28 verschillende gegevenspunten die gewoonlijk over bestuurders worden verzameld, om te zien wie de meeste informatie verzamelt.

Tesla komt als beste uit de bus met een score van 20 op 28. Het merk is leider op het gebied van innovatie en hun slimme auto’s sturen zelfs waarschuwingen als de bestuurder niet oplet tijdens de zelfrijmodus. Dacia bleek de minste gegevens te verzamelen in vergelijking met de andere onderzochte merken, met een lage score van 5 op 28.

Dat Tesla op de eerste plaats staat, is geen verrassing. Met enkele van de meest intelligente auto’s op de markt, heeft hun gepersonaliseerde rijervaring enorme hoeveelheden gegevens nodig om optimaal te kunnen functioneren. Persoonlijke gegevens zoals naam, telefoonnummer en adres zijn de meest verzamelde datapunten. De locatie wordt door alle auto’s opgeslagen om u in staat te stellen uw navigatiesysteem in de auto te gebruiken. Ze hebben echter ook ontdekt dat sommige merken ook de locatiegeschiedenis opslaan.

Nuttige functies die in sommige modellen worden aangetroffen, zijn de locatie van aanrijdingen, beelden van aanrijdingen en nood- en pechoproepen. Deze helpen bestuurders niet alleen zich veiliger te voelen, maar bieden ook nuttige informatie voor verzekeraars als er een ongeluk gebeurt.

Privacybeleid

Er is een privacybeleid voor gegevens omdat bedrijven elke klant moeten informeren over de gegevens die over hem worden verzameld en hoe die worden gebruikt. Gegevenswetten verschillen echter per land. Wetten zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) zijn in 2018 in de hele EU in werking getreden om de persoonsgegevens van mensen te beschermen. De wet schrijft weliswaar voor dat er een privacybeleid moet zijn, maar vaak kan dat al te ingewikkeld zijn. De onderzoekers hebben het privacybeleid van 15 fabrikanten doorgespit om te ontdekken welke het makkelijkst te lezen zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *