‘Elke EV-fabrikant profiteert van Model 3’

Met de komst van de Model 3 naar Europa bewijst Tesla niet alleen zichzelf maar ook andere merken met elektrische auto’s een dienst. Met dank aan de breed toepasbare CCS-stekker, betoogt Loek Caris, sectoreconoom ABN Amro.

In zijn online analyse spreekt hij van “een grote doorbraak voor het ‘elektrificeren’ van het Europese wagenpark.” De CCS-stekker (‘Mennekes’) is de standaard die concurrerende autofabrikanten hebben ontwikkeld voor Europa. Wil Tesla ‘m ook kunnen gebruiken voor zijn inmiddels 1386 Europese plekken voor snelladen, dan moeten deze stations worden aangepast. Dat gaat nu gebeuren.

Laadstation

Technisch gezien staat volgens Caris binnenkort niets meer het bijladen van ‘vreemde’ merken bij een Tesla-laadstation in de weg. Zo bezien effent de ‘betaalbare’ Model 3 indirect het pad voor rijders in een elektrische VW, Audi, Porsche, Ford, Mercedes en BMW. Tesla heeft al aangegeven het eigen laadnetwerk te willen openstellen voor derden, overigens wel op voorwaarde dat er een bevredigende deal met de nieuwkomers valt te sluiten.

Lange afstanden

Caris wijst ook op het psychologische effect. De vrees van potentiële EV-rijders om in Europa geen lange afstanden te kunnen afleggen, bij gebrek aan laadmogelijkheden, lijkt dankzij de Model 3 niet langer relevant. Het Tesla-netwerk reikt van noordelijk Noorwegen tot zuidelijk Spanje. Er is altijd een laadstation met een vrije plek bereikbaar binnen de actieradius van het voertuig. Na een half uur is de accu voor tachtig procent gevuld. Stuk voor stuk argumenten die steeds meer kandidaat-kopers van een elektrische auto zullen overtuigen, zegt Caris. De uitlevering van de Model 3 in Europa begint in het eerste kwartaal van 2019.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †