Fastned hoopt op CCS-poort Tesla Model 3

Voor de verdere groei van zijn netwerk van laadstations in Nederland heeft Fastned de ogen onder meer op Tesla’s Model 3 gericht. Fastned hoopt dat de fabrikant voor de Europese versie een CCS-poort inbouwt, zodat de voertuigen ook elders dan bij Tesla’s eigen supercharge stations terecht kunnen.

Dat meldt Fastned in zijn halfjaarbericht over 2018. Ten opzichte van de eerste zes maanden in 2017 zijn de afzet, omzet en het aantal klanten sterk toegenomen: omzet 467.770 euro (+150%), afzet 1,05 miljoen kWh (+166%), aantal actieve klanten: 9.533 (+140%).

Betaalbaarheid

Ruwweg de helft van alle volledig elektrische voertuigen in Nederland zijn Teslas. Ze zijn niet  compatible met de CCS-standaard, alleen met een (langzamere) adapter. Vanwege zijn relatieve betaalbaarheid lijkt de Model 3 op weg naar hoge verkoopvolumes. Een CCS-poort zal daarom “waarschijnlijk onze groei op de korte termijn beïnvloeden”, schrijft Fastned. In Nederland is reden per 1 juli vorig jaar 16.316 elektrische auto’s, tegen 29.210 dit jaar (+79%). In de eerste zes maanden groeide het aantal met 8095 (+38%). Zo lang de lage bijtelling in stand blijft, zal naar de stroomleverancier verwacht het EV-segment de komende jaren sterk blijven groeien.

Netwerk

In totaal heeft Fastned nu een netwerk van 76 stations operationeel. Eerder deze maand werd een subsidie toegekend van maximaal ruim 1,4 miljoen euro van het Benefic-programma ter ondersteuning van de bouw van veertig locaties in Nederland, Vlaanderen en Brussel. Het bedrijf is bezig nieuw kapitaal aan te trekken voor de bouw van tachtig tot honderd nieuwe laadplekken.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †