Ford Bedrijfswagens komt met telematicadienst

Ford kondigde maandag FordLiive aan, inderdaad met een dubbele i in de naam. Eigenaren van Ford bedrijfswagens kunnen volgens de fabrikant hun productiviteit verbeteren met deze dienst. Klanten in Nederland moeten nog even geduld hebben.

Ford verwacht dat met FordLiive het niet inzetbaar zijn van bedrijfswagens met zo’n zestig procent kan verminderen. Het systeem verbindt de bedrijfswagens, het dealernetwerk en de autofabrikant met elkaar. Het gebruikt actuele voertuiggegevens om de productiviteit van alle auto’s in het wagenpark van klanten te optimaliseren. Er rijden al ongeveer een half miljoen verbonden Ford bedrijfswagens op de Europese wegen. Naar verwachting stijgt dit naar ruim een miljoen tot halverwege 2022.

Onderhoudsadviezen

FordLiive wordt gratis aangeboden via de FordPass Pro-app voor kleinere bedrijven. Later volgt een speciale versie van Ford Telematics voor grotere wagenparken. Klanten krijgen onderhoudsadviezen voor specifieke voertuigen op basis van analyses van actuele voertuiggegevens. Kleine bedrijven met niet meer dan vijf bedrijfswagens ontvangen meldingen via de FordPass Pro-app. Managers van grotere wagenparken krijgen de meldingen via een statusdashboard in een speciale versie van Ford Telematics.

De dienst wordt in 2021 geleidelijk geïntroduceerd in de Europese markten; naar verwachting kunnen Nederlandse klanten begin 2022 gebruikmaken van FordLiive Centra. Daarnaast blijft Ford werken aan meer mogelijkheden en nieuwe services na de lancering.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *