Keyless-kwestie: wedloop in connected tijdperk

In de branche was het probleem al langer bekend, maar afgelopen weekeinde bereikte het gemak waarmee keyless entry valt te hacken ook het grote publiek. Keurmerkinstantie Kiwa-SCM liet via de NOS weten voortaan niet zomaar elke auto met zo’n systeem automatisch goed te keuren.

Vanaf een nog te bepalen moment in het eerste kwartaal van 2019 zal een strengere blik op deze comfortoptie worden geworpen. Een toenemend aantal auto’s met deze voorziening is namelijk doelwit van inbraak of diefstal. En dat gaat erg makkelijk.

Connectiviteit

Criminelen onderscheppen met apparatuur van een paar honderd euro, die ze zelf in elkaar kunnen zetten, het draadloze signaal, openen het voertuig en doen vervolgens wat ze ermee willen. Dat gebrek aan digitale bescherming dreigt auto’s van boven de vijftig mille catalogusprijs moeilijk of zelfs onverzekerbaar te maken. Het Kiwa-SCM-certificaat geldt in dit hogere marktsegment als een voorwaarde. Het is als een wapenwedloop, zegt woordvoerder Floris Liebrand van RAI Vereniging. “Naarmate auto’s meer foefjes op het gebied van connectiviteit hebben, wordt dit deel van de technische uitrusting ook interessant voor criminelen.” Bij de brancheorganisatie is wel het bestaan, maar niet de omvang van de kwestie bekend. Dan zou per transactie gekeken moeten worden of bij de voertuigaankoop destijds keyless entry is meebesteld. En dan nog is het lastig om aan te geven dat de verdwijning of inbraak komt door een signaal dat is geskimd. Aan OEM-zijde was volgens de NOS geen nadere informatie te krijgen. ‘Alle grote autofabrikanten en -importeurs zijn afgelopen week benaderd. Pon, Ford, PSA, Mercedes, Volvo, Hyundai en Nissan gaven tot dusver geen gehoor aan de vraag om een reactie. Tesla was niet bereikbaar.’

RFID-chip

RAI Vereniging heeft volgens Liebrand niet de indruk dat diefstal door het draadloze signaal te onderscheppen op grote schaal voorkomt. “Maar dat kan simpelweg komen doordat nog niet veel auto’s het aan boord hebben.” Dat sprake is van een groeiend probleem lijkt echter aannemelijk: van ooit een speeltje voor de bovenkant van de markt is het sleutelloos ont-/vergrendelen middels RFID-chip nu ook voor bijna alle volumemodellen leverbaar. In het AD sprak Wouter Verkerk van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit dan ook onheilspellende woorden: “Het is geen kwestie of je auto gehackt wordt, maar wanneer.” Het zijn volgens Kiwa-SCM met name de wat oudere systemen (2017 en terug) die kwetsbaar zijn. Worden ze daarmee op enig moment een moeilijk te verkopen occasion, huiverig als wellicht de gewone man of vrouw is geworden? “We kunnen ons dat moeilijk voorstellen”, reageert Liebrand. “Autobedrijven kunnen het systeem op verzoek uitschakelen. Dan werkt de centrale vergrendeling op afstand nog steeds, maar moet je wel op het knopje drukken.” Geruststellend voor prospects kan ook het advies zijn om de sleutel gewoon een flink aantal meters verder te leggen. Niet op het tafeltje bij de voordeur maar op het nachtkastje aan de achterzijde. Of ‘m opbergen in een tegen skimmers afschermend stalen koekblik. En wie in de markt is voor een auto waarop geen Kiwa-SCM-certificaat rust, kan altijd nog besluiten zijn autobedrijf een beveiligingssysteem te laten installeren. Op de foto een risicotest aangaande diefstal: zonder en mét SCM-keurmerkbeveiliging.

Bewegingssensor

Intussen is de auto-industrie bezig haar producten beter te bewapenen, bijvoorbeeld door een bewegingssensor in te bouwen. De keyless-functie en het bijbehorende signaal zijn dan niet te onderscheppen wanneer de sleutel geen beweging vertoont. Of het probleem daarmee honderd  procent getackeld zal worden en dus het probleem tot het verleden behoort? RAI Vereniging durft niet volmondig ja te zeggen. “Helaas leert de geschiedenis dat criminelen altijd wel weer een antwoord bedenken, als ze dat per se willen.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar