Toyota wil connected services uitbouwen

Autofabrikant Toyota en de Japanse investeringsbank Softbank (waarin Saoedi Arabië een belangrijke aandeelhouder is) hebben samen Monet Technologies opgezet.

Toyota wil zo een groot aantal services ontwikkelen waarmee op de lange termijn de inzittenden van autonome auto’s en op middellange termijn de berijder van een hoog autonome auto bediend kunnen worden. Van het aanleveren van boodschappen en pakketten in de kofferbak tot medische check ups, de auto wordt een data-analyse center op wielen voor Toyota en haar klanten.

Preventief

De achterliggende gedachte achter Monet Technologies is ook, dat de autofabrikant wil voorkomen dat tech-bedrijven (Google, Amazon en anderen) de regie in de autobranche overnemen. Eerder investeerde Softbank al in Uber, Didi en het Cruise-concept van General Motors.

Voor de Olympics

Overigens wil Toyota al in 2020, als de Olympische Spelen in Tokyo worden gehouden, een deel van de services live hebben in een aantal autonoom rijdende auto’s, die op en tussen de diverse Olympische accommodaties en hotels zullen pendelen. Op de foto Toyota’s eerdere studiemodel, de E-Palette.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1702 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen