Pilot digitaal servicebericht met Koskamp

Goed onderhoud is niet alleen van belang voor zorgeloze mobiliteit maar ook bepalend voor de restwaarde. De digitale serviceregisters van de diverse autofabrikanten maken het raadplegen en bijhouden er echter niet gemakkelijker op. Koskamp is een pilot gestart met een product dat dit proces moet vergemakkelijken. In Groningen zijn de gebruikers enthousiast.

Aline Stroetinga-Van der Veen is als aftersalesmanager verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in de werkplaats. Investeren in opleidingen voor het team en de juiste werkplaatsapparatuur hoort daarbij. Ze zou wel graag de teams wat willen vergroten: “We hebben nu drie monteurs per vestiging, maar liever zou ik er vier hebben.”

De Van der Veen Autogroep in Friesland en Groningen is inmiddels ruim tien jaar klant bij Koskamp. De vraag om mee te doen met een pilotproject beantwoordde Aline Stroetinga-Van der Veen al snel bevestigend. Voor iemand met het aftersaleshart op de goede plek sluit het project bovendien mooi aan bij gehanteerde visie op de bedrijfsvoering. “Ik sta altijd open voor verbetering van onze processen en onze efficiency.”

Het betreft een pilot dus de getoonde schermen zijn nog niet volledig vertaald naar het Nederlands, maar de functionaliteit is er niet minder om.

En dat er tijd te winnen valt op het vlak van de werkplaatsadministratie is voor veel autobedrijven een bekend beeld. Het digitale serviceboekje van veel autofabrikanten is bij merkspecialisten nog wel te overzien, maar het multimerk opererende autobedrijf loopt tegen lijsten met verschillende wachtwoorden aan. Bovendien kent elk merk zijn eigen voorkeuren voor de gebruikte hard- en software. Dat je continu moet schakelen tussen de huisstijl en werkwijze van elk merk maakt het er niet gemakkelijker op.

Centraal en uniform

TecAlliance heeft met diens product TecRMI Service Book precies deze punten willen ondervangen door een centraal platform aan te bieden waarmee rechtstreeks gecommuniceerd kan worden met de databases van de fabrikanten op een uniforme manier. Oftewel: welk merk het ook betreft, de gehanteerde processen en methodes zijn gestandaardiseerd zodat de gebruiker niet steeds hoeft te zoeken als het toevallig een merk betreft dat minder vaak wordt bediend. Koskamp heeft het product al vroeg omarmd, maar wilde voor brede marktintroductie eerst de gebruikersfeedback horen en startte daarom met een pilot onder geselecteerde klanten.


‘Eén platform voor de serviceboekjes van de verschillende automerken, compleet met de uit te voeren werkzaamheden bij de actuele kilometerstand’


In het Groningse Hoogkerk zegt werkplaatsreceptionist Hermann Peter Wichmann snel goed vertrouwd geraakt te zijn met het digitaal serviceboek. “Elk nieuw systeem is altijd even wennen, maar het wijst zichzelf en ingewikkeld is het niet. Je voert het kenteken in en alle benodigde input is meteen ingevoerd, dat scheelt al een hoop werk. Je ziet snel in het overzicht wat er allemaal rond de actuele kilometerstand aan servicebehoeften zijn, plus eventuele terugroepacties. Wat je uitvoert, selecteer je en dat wordt vervolgens in de historie van de auto opgeslagen. Het staat ook direct bij de autofabrikant, belangrijk ivm garantie- of coulancegevallen.”

Alle vestigingen beschikken inmiddels over een Beissbarth teststraat die uitlijning en banden beoordeelt. Het aantal verkochte banden is mede daardoor met vijf à tien procent gestegen. “Er komt nog een tv te hangen in de ontvangstruimte zodat klanten kunnen meekijken met de rapportage”, aldus Stroetinga-Van der Veen.

Occasions

Die autohistorie is interessant voor de klanten omdat ze alle details centraal hebben. Een boekje kan kwijtraken en nu is het altijd terug te halen. Dat maakt het ook interessant voor de occasionactiviteiten van een autobedrijf. Vooral ook omdat de autohistorie bij export-/importstromen zo beschikbaar blijft. De Van der Veen Autogroep is goed voor zo’n 130 occasions en dan is het bij de inkoop wel zo nuttig om een centrale database te kunnen raadplegen voor de onderhoudshistorie. “Anders moet je bij elk merk afzonderlijk te rade gaan en dat is een stuk bewerkelijker”, aldus Stroetinga-Van der Veen

Van der Veen Autogroep bestaat dik 30 jaar en heeft momenteel drie vestigingen die allemaal getooid zijn in de kleuren van Bosch Car Service. Het begon allemaal in het Friese Oosterwolde. Sinds 2011 is Auto Hoogkerk in Groningen erbij gekomen en in 2013 opende Autobedrijf van der Veen Gorredijk. Ook beschikt de groep over een eigen leasemaatschappij: LSN Lease. Er werken 24 mensen.

Foto boven: Werkplaatsreceptionist Hermann Peter Wichmann is snel goed vertrouwd geraakt met het digitaal serviceboek. “Alles lekker centraal, geen lijst met verschillende inlogcodes voor de diverse fabrikanten. Ik zie in een oogopslag wat een auto nodig heeft bij die kilometerstand en als de werkzaamheden klaar zijn is het dossier snel weer bijgewerkt.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *