Het overgrote merendeel van de Nederlandse bedrijven (95 procent) verwacht dat hun wagenpark stabiel blijft of groeit. Slechts 5 procent denkt dat de vloot kleiner zal worden.

Dat is een van de resultaten van de Arval Mobility Observatory, een studie naar mobiliteitstrends onder wagenparkbeheerders. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 5 januari en 9 maart 2022.

Thuiswerken

Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is dat thuiswerken geen grote invloed heeft op mobiliteitsregelingen bij werkgevers. Slechts 9 procent van de bedrijven is begonnen of overweegt om het wagenpark- en mobiliteitsbeleid aan te passen naar aanleiding van deze trend.

Elektrificatie

Uit de barometer blijkt verder dat zes van de tien bedrijven ten minste één alternatieve brandstof voor hun personenauto’s hebben geïntroduceerd. De belangrijkste reden om over te stappen op alternatieve brandstoffen voor zowel  personenauto’s als grijze kentekens (bedrijfsbussen) is en blijft de impact op het milieu. Bij personenauto’s is het percentage bedrijven dat dit als reden opgeeft ten opzichte van 2021 gestegen van 53 naar 59 procent. Bij grijze kentekens van 40 naar 52 procent. De verwachting is dat dit ook in de toekomst steeds belangrijker wordt. Bezwaren die worden genoemd bij een overgang naar een 100 procent elektrisch wagenpark zijn vooral de hoge aanschafprijs en uitdagingen rondom laden. IN reactie daarop zegt Arjos Bot, hoofd van de Arval Mobility Observatory in Nederland: “Het is opvallend dat de aanschafprijs voor een elektrische auto een vaak genoemd bezwaar is. Omdat de TCO (total cost of ownership) voor een volledig elektrische personenauto per maand lager is dan van een vergelijkbare benzine auto met een lagere aanschafprijs.”

Alternatieven

Ook op het gebied van mobiliteitsoplossingen loopt Nederland voor op het Europese gemiddelde. Meer dan acht van de tien bedrijven hebben aangegeven tenminste één mobiliteitsoplossing te hebben geïmplementeerd. Ongeveer 29 procent hiervan is van plan hiervoor ook een platform of app te gebruiken. Vooral grote bedrijven lopen hier voorop. Deze alternatieve oplossingen worden vaak (bij 9 op de 10 bedrijven) geïntroduceerd als aanvulling op de bestaande regeling; niet ter vervanging van bedrijfswagens. De meeste ondervraagden van de enquête gaven aan dat ze niet van plan zijn om het wagenpark van de onderneming geheel of gedeeltelijk op te geven.

Vier van de tien bedrijven zijn geïnteresseerd in het aanbieden van een mobiliteitsbudget voor hun werknemers. Hetzelfde aantal heeft ook een strategie voor het reduceren van de CO2-uitstoot. Ook hierbij geldt dat het gros hiervan een grotere onderneming is.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties