Aumacon: sterke concentratie autoleasemarkt

De tien grootse autoleasemaatschappijen van Nederland hebben hun marktpositie verder versterkt. Samen zijn zij nu goed voor 72,6 procent van het wagenpark van de gehele Leasemaatschappij Top-100.

Dit en meer blijkt uit de nieuwe Aumacon Leasemaatschappij Top-100. Het eerste exemplaars was voor CEO Jeroen Kruisweg (rechts op de foto) van ALD Automotive Nederland – de snelst groeiende leasemaatschappij. Hij ontving het brancheonderzoek uit handen van Aumacon-directeur Clem Dickmann.

Belangrijkste klantgroep

Het is de vierde editie van het onderzoek, gedaan naar de honderd grootste leasemaatschappijen in Nederland. “Leasemaatschappijen zijn een factor van groot belang in de mobiliteitssector”, zegt Dickmann. “Tezamen nemen zij al ruim 45 procent van alle nieuwe auto’s voor hun rekening. En zijn ze veruit de belangrijkste klantgroep voor de onderhoud-, reparatie- en autoschadesector.” De marktconcentratie bij de tien grootste leasemaatschappijen is volgens de samensteller “ongekend. Ter vergelijk: de Top-10 van alle autodealers heeft ‘slechts’ 30,6 procent van alle nieuwverkopen in handen.” Het volledige onderzoek is te verkrijgen via de website aumacon.nl.
aantal personen- en bestelauto’s in wagenpark (per 1 januari 2018, afgerond)
1 LeasePlan 158.000
2 Volkswagen Pon FS 123.900
3 Athlon Car Lease 113.500
4 Alphabet 82.000
5 International Car Lease Holding 60.800
6 Mercedes-Benz FS 56.000
7 ALD Automotive 40.700
8 Arval 35.000
9/10 PSA Finance 24.000
9/10 Terberg Leasing 24.000
Totaal Top-10 Leasemaatschappij Top-100 717.900
(= 72,6%)
Totaal Leasemaatschappij Top-100 989.200
bron: AUMACON Leasemaatschappij Top-100 Editie-2018

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †