Hybride leaseauto wint het van elektrisch

Ook het aantal volledig elektrische en plug-in leaseauto’s liet een stijging zien: 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toename bleek echter aanzienlijk minder groot dan bij de hybrides.

Versobering

Zowel de versobering van het bijtellingsvoordeel op volledig elektrische voertuigen, het bredere aanbod aan hybrides en de CAFE norm (gemiddelde vlootuitstoot) voor autofabrikanten dragen waarschijnlijk bij aan het verschil tussen beide vormen van verduurzaming van de leasevloot. “Er is een verdere verduurzaming van de leasevloot gaande,” stelt Jeroen Kruisweg, directeur van ALD Automotive. “Maar we zien dat de hybride hier een steeds belangrijker aandeel in heeft, als we een vergelijking maken met de volledig elektrische auto. De versnelling van de vergroening is dan ook erg gebaat bij een aantrekkelijke bijtellingsregeling voor volledig elektrisch rijden.”

Bijtelling

De bijtelling voor elektrische auto’s met een datum eerste toelating na 1 januari 2020 is ten opzichte van 2019 verdubbeld: elektrische leaserijders betalen nu 8 procent bijtelling. Dit percentage geldt voor auto’s met een aankoopwaarde van maximaal 45.000 euro. Voor elke euro boven dit bedrag betaalt de leaserijder 22 procent bijtelling. Autofabrikanten brengen steeds meer uitvoeringen van hybrides op de markt, waarbij een gunstige prijszetting wordt gestimuleerd door zowel de fabrikant als de overheid door een lagere bpm.

Top 10

Aan kop in de top 10 van groene registraties bij ALD Automotive in de eerste jaarhelft (elektrisch, plug-in en hybride) gaat de KIA Niro, gevolgd door de Tesla Model 3 en Volvo XC40. De lijst wordt gecompleteerd met achtereenvolgens de Volvo V60, Ford Puma. Volvo XC60, Audi E-tron, Ford Mondeo, Hyuandai Kona en Ford Kuga.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *