Leaseplan lanceert autodeel-app ‘Tess’

‘Tess’ moet de bezwaren wegnemen die consumenten soms hebben om een auto te delen met een onbekende. Deze terughoudendheid is volgens Leaseplan een belangrijk obstakel bij de doorbraak van autodeelplatforms.

Uurtarief

Om die reden is met de app het voertuig te delen met of verhuren aan familie en vrienden. Zij kunnen de leasekosten bijvoorbeeld gelijk verdelen over alle deelnemers of een uurtarief bepalen. Met een Tikkie kan de leaserijder aan het einde van de maand de kosten terugvragen. De app is geïntegreerd met Google Maps en maakt gebruik van een ‘tracking beacon’ dat bepaalt waar de auto staat. Gebruikers kunnen via Google Assistent met ‘Tess’ praten op hun mobiele telefoon, hun smartwatch of via Google Home. Erik Henstra, Managing Director Leaseplan Nederland, zegt dat ‘Tess’ meer informatie moet opleveren over de motieven om een auto wel of niet te delen en de dagelijkse toepassing. “Zo kunnen we onze Car-as-a-Service-oplossingen nog beter laten aansluiten op de wensen van onze klanten.”

Travelcard

‘Tess’ wordt zes maanden getest binnen een groep van honderd private-leaseklanten van Leaseplan Nederland. De ambitie is om de app vervolgens verder uit te rollen. Deelnemers ontvangen een uitnodiging om zich aan te melden voor de pilot. Het baken in de auto informeert de app wie de bestuurder is en waar het voertuig zich bevindt. Door middel van de tankpas – van Travelcard – worden de brandstofkosten centraal geregistreerd, met het oog op verdeling onder de gebruikers. Leaseplan koos om praktische redenen voor de naam ‘Tess’: makkelijk te onthouden, Nederlands, kort en ook internationaal goed toe te passen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar