Private leaserijder kiest vaker maatwerk

Nederlandse private-leaserijders kiezen vergeleken met vorig jaar vaker voor een langere looptijd. Ook het termijnbedrag verandert: kozen ze in 2015 veelal voor een bedrag tussen de 200 en 250 euro per maand (24%), inmiddels is dat 300 à 400 euro (30%).

Dit stelt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) op basis van recent onderzoek. Private lease maakt inmiddels tien procent uit van het totaal aantal door VNA-leasemaatschappijen geleaste personenauto’s. Het aantal contracten steeg afgelopen jaar met 78 procent ten opzichte van 2015. Meer dan de helft van alle contracten is in 2016 nieuw afgesloten.

Serieuze markt

De cijfers onderschrijven volgens VNA-directeur Renate Hemerik “dat er echt een serieuze markt voor private lease is. Ten opzichte van het totaal aantal auto’s in Nederland is het aandeel nog niet heel groot. Maar steeds meer consumenten nemen private lease mee in hun afwegingen. Daarbij kiezen ze eerder voor een complete auto die volledig naar wens is en past bij de persoonlijke situatie, dan voor een actiemodel. Zij zijn bereid daarvoor ook iets meer geld te spenderen.”

Looptijd

Vergeleken met 2015 is er een verschuiving naar contracten van langer dan drie jaar. Bij zeventig procent van de contracten is er een kilometrage van 15.000 kilometer afgesproken. Er is een kleine verschuiving te zien: het aantal auto’s dat wordt ingezet tussen de 10.000 en 15.000 kilometer stijgt naar 42% en het aantal auto’s met een contract minder dan 10.000 kilometers daalt van 28% naar 24%. Uit het onderzoek blijkt ook dat de leeftijdscategorie 46 tot 55 de meeste autoleasecontracten afsluit, gevolgd door 36-45 jaar en 26-35 jaar. Vergeleken met 2015 is het aandeel oudere (56 ) private lease-rijders licht gestegen ten opzichte van jongeren. De geschatte gemiddelde leeftijd gaat daarmee van 44 naar 45 jaar.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

  • Avatar
    20 april 2017 om 09:16
    Permalink

    Het persbericht meldt dat het aandeel contracten tot 10.000 km/jaar afneemt, maar het omgekeerde blijkt uit de VNA cijfers: het stijgt van 24% in 2015 naar 28% in 2016. Samen met 42% contracten met 10.000 tot 15.000 km/jaar (het jaar daarvoor 40%) is het aandeel lage kilometrages opgelopen tot 70%. Dit foutje is afkomstig van VNA zelf, niet door interpretatie van de After Sales redactie.

Reacties zijn gesloten.