Restwaarden redden leasesector

Gunstige restwaarden hebben de afgelopen jaren het rendement van leasemaatschappijen gered. De toekomst is, onder invloed van verschillende ontwikkelingen, echter onzeker.

Dat was de opvallende conclusie van assetmanager Samantha Reilly van ING, financier van verschillende leasemaatschappijen, tijdens een bijeenkomst van kennis- en netwerkorganisatie Automotive Insiders over het rendement in de leasesector.

Dalend

Het gestegen rendement van leasemaatschappijen is in weerwil van een dalende markt, zo liet Reilly zien. De leasemarkt is een markt die sterk correleert met de economische groei en daar met een jaar vertraging op reageert. Vanaf 2015 is met name private lease verantwoordelijk voor een flinke toename van de leasemarkt. Hoewel het aantal contracten sindsdien groeit, daalt de omzet per contract. Het gaat immers vaak om wat kleinere auto’s dan voor zakelijk geleasete auto’s. Ook is de prijsdruk in het segment van private lease vrij hoog. “Ook zou je verwachten dat door de grotere schaal bepaalde kosten verdeeld kunnen worden over meerdere contracten, maar dat blijkt niet het geval”, aldus Reilly.

Minder robuust

Dat de restwaarden de rendementen in de leasesector nu nog redt, maakt het voor de toekomst extra onzeker, vooral nu de restwaarden van diesels zwaar onder druk staan. “Is er dan nood aan de man? Als de restwaarden van diesels allemaal duizend euro omlaag gaan, zien we een daling van het rendement per contract van 40 procent. Dat doet pijn, maar het rendement is nog dermate robuust dat het wel een deuk kan hebben.”

Ontwikkelingen

De mooie resultaten van de afgelopen jaren hebben geleid tot flinke buffers bij de leasemaatschappijen, constateert Reilly. “De solvabiliteit is over de hele linie fors toegenomen.” Reilly ziet echter wel ontwikkelingen die de aard van de toekomst van lease onzeker maken. “Private lease groeit wel, maar wat verdien je er per saldo aan? Elektrificatie van het wagenpark gaat gepaard met een hogere aanschafwaarde van de voertuigen, maar de ontwikkeling van de restwaarde van deze voertuigen in onbekend. En car sharing leidt tot een flexibilisering van de leasecontracten. Ook dat geeft onzekerheid rond de kasstroom van de leasemaatschappij.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2363 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar