Volledig elektrische en hybride auto’s genieten een buitenproportionele aandacht als je naar de marktaandelen kijkt. Toegegeven, de lage absolute aantallen zorgen wel voor groeipercentages van twee of soms drie cijfers. Tijd voor de feiten dus.

Er hangt een zweem van tegenstrijdigheid om het fenomeen (gedeeltelijk of volledig) elektrisch rijden. Zo is Tesla-oprichter Elon Musk ook de man die raketten op fossiele energie (kerosine, methaan) de ruimte instuurt. De beurswaarde van Tesla is inmiddels groter dan die van Ford of GM. De winst is een schijntje van die twee en het aantal geleverde auto’s is evenmin in dezelfde orde van grootte als van de twee klassieke autofabrikanten.

Eco footprint

Elektrisch rijden kan dankzij accupakketten. Deze worden gemaakt van zeldzame grondstoffen, in ons land mede gevuld met energie uit steenkool, die via dieselgestookte schepen uit de VS geïmporteerd wordt. Feit is dat ter plaatse van het voertuig de uitstoot van schadelijke emissies drastisch verminderd wordt, wat het lokale leefmilieu ten goede komt. Zeg echter niet dat een volledig elektrische auto geen fijnstof veroorzaakt. Banden en remmen blijven immers fijnstof opleveren. Het resultaat is een amper te maken balans die we samenvatten met het begrip ecologische voetafdruk. Lees het hele artikel in nummer 9 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 22 september verscheen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
11 november 2025
Trainingsprogramma Prepaire van start bij ASN Almere
11 november 2025
Looping: Diesels in rap tempo minder waard
11 november 2025
Porsche Card combineert mobiliteit met lifestyle
11 november 2025
Ayvens: EV-only-beleid zet eindejaarsrun op EV
11 november 2025
Eurocars Asten is 1000ste VASS-lid
10 november 2025
Eric Bolhaar start als Sales Manager Automotive Benelux bij Eurol
Meest bekeken berichten
Recente reacties