Term MaaS bij 89 procent onbekend

89 procent van de Nederlanders heeft nog nooit van de term Mobility as a Service (MaaS) gehoord.

Dat blijkt uit een online onderzoek van leasemaatschappij ALD onder 1348 Nederlanders. Toch gebruikt 55,8 procent van de ondervraagden reisapps, zoals die van de NS, 9292 en Uber. ALD ziet dergelijke apps als voorlopers van MaaS, waarmee immers reizen met meerdere vormen van vervoer kunnen worden gepland.

Nadelen reisapps

15 procent noemt het gebruik van meerdere apps om tot een volledige reisplanning te komen als nadeel van de huidige reisapps. 14 procent noemt het niet vermelden van vertragingen als nadeel en 9 procent zou via de app de reis meteen willen boeken/betalen, iets wat nu nog niet kan. Al deze nadelen zouden bij een goed werkend MaaS-platform tot het verleden moeten behoren.

Nadelen MaaS

Toch is er nog een wereld te winnen voor MaaS. Zo zegt 33 procent liever geen vervoer te willen delen met anderen. Een kwart is bang dat een bepaald gekozen vervoermiddel net niet beschikbaar is op het moment van gewenst gebruik. Bijna een kwart vreest data of persoonsgegevens te moeten delen.

Meerten van Hooijdonk is MaaS-expert bij ALD Automotive: “Randstedelingen zien echter wel meer het voordeel in van het niet zelf hoeven aanschaffen van een auto. Dit is deels te verklaren door de verstedelijking en het gebrek aan ruimte in de stad. Deelmobiliteit is daarom juist voor deze groep een aantrekkelijke oplossing. Niet alleen omdat je alleen betaalt voor het gebruik, maar ook omdat je alternatieve keuzes hebt zoals een e-scooter, ov of een combinatie van verschillende soorten vervoer. Deelmobiliteit als onderdeel van MaaS biedt daarom veel kansen in de steden.”

Kansen

Van Hooijdonk ziet met name in flexibiliteit, ontzorging en gemak kansen voor een verdere uitrol van MaaS: “Hier kunnen onder meer leasemaatschappijen en werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen door in deze mobiliteitsbehoeften te faciliteren; bied gebruikers het gemak en de keuzevrijheid waar ze naar zoeken. Helemaal als we straks na de lockdown weer gaan reizen: een goed moment om gewoontegedrag te doorbreken. Want hoe vaker een reiziger verschillende vervoersmogelijkheden benut, hoe groter de kans is dat het een aangename en vertrouwde ervaring wordt.” 

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2466 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *