De Europese vervangingsmarkt voor personenwagenbanden is in 2022 uitgekomen op een volume dat 2 procent lager lag dan in 2021. Binnen dat segment boekte de vierseizoenenbanden echter een groei van 6 procent.
Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Europese koepelorganisatie van banden- en rubberfabrikanten ETRMA. De markt voor zowel zomer- als winterbanden nam in 2022 af met 6 procent. In totaal werden er in 2022 in de vervangingsmarkt bijna 226 miljoen banden verkocht, tegen ruim 231 miljoen in 2021. In het vierde kwartaal van 2022 gingen alle typen personenwagenbanden met dubbele cijfers onderuit: -10 procent voor de vierseizoenenbanden, -14 procent voor de zomerbanden en -17 procent voor de winterbanden.
Slechte tweede helft
De bandenmarkt kende vooral een scherpe daling in de tweede helft van 2022, met een 10,1 procent lager volume dan in dezelfde periode in 2021. Dit staat in scherp contrast met de eerste helft van het jaar, toen de markt met 7,4 procent groeide ten opzichte van 2021. De toenmalige algemeen secretaris Fazilet Cinaralp waarschuwde in de zomer al dat er zwaar weer zat aan te komen.
Oorlog
De huidige algemeen secretaris Adam McCarthy reageert op de teleurstellende tweede helft van 2022 met: “Het leidt geen twijfel dat de oorlog in Oekraïne en de daaropvolgende stijging van de energieprijzen en de stijgende kosten voor levensonderhoud hun invloed hebben gehad op de bandenverkopen in 2022.”