Het overgrote deel van de klanten (93 procent) wil bij zijn huidige autoverzekeraar blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van 24 jaar. Allianz Direct scoort het laagst op de intentie om klant te blijven.
Een en ander blijkt uit de Nationale Benchmark Autoverzekeringen van marktonderzoeksbureau Multiscope onder ruim 5200 Nederlanders. Multiscope meet de loyaliteit van de Nederlandse autobezitter aan de hand van twee variabelen: de klanthistorie en de intentie om de komende twaalf maanden klant te blijven.
Zestien jaar
Automobilisten blijven gemiddeld bijna zestien jaar trouw aan hun huidige autoverzekeraar. Vier autoverzekeraars springen eruit met zowel een bovengemiddelde intentie als een bovengemiddelde klanthistorie: Interpolis, Univé, Centraal Beheer en ZLM. Opvallend is dat de grotere autoverzekeraars van Nederland tot deze groep behoren. De klanten van Interpolis zijn gemiddeld al ruim 24 jaar klant. Interpolis heeft daarmee de langste klanthistorie van alle autoverzekeraars. Aon volgt op de tweede plaats, met een gemiddelde historie van ruim 23 jaar.
Laagste intentie
Zeven verzekeraars scoren zowel onder het gemiddelde op intentie als op klanthistorie. Allianz Direct heeft met 87 procent de laagste intentie van alle autoverzekeraars in de markt. Klanten van Promovendum en InShared zijn gemiddeld het kortst klant, met een gemiddelde historie van slechts zes jaar.