De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dwingt Empiru Investments Holding, het bedrijf achter websites als mijnverklaring.nl en mijnkentekenbewijs.nl, te stoppen met het misleiden van consumenten.
Empiru Investments Holding is eigenaar van verschillende commerciële bemiddelingswebsites die consumenten tegen betaling doorlinken naar de overheidswebsites die de dienst leveren. Het bedrijf moet voortaan consumenten duidelijk informeren over zijn diensten en de kosten. Het bedrijf mag zijn klanten ook niet vragen om een positieve review in ruil voor terugbetaling van een deel van de kosten.
Tot slot moet het bedrijf gedupeerde consumenten juist informeren over de bedenktijd, zodat zij hier alsnog gebruik van kunnen maken. Als het bedrijf zich hier niet aan houdt, moet het dwangsommen betalen tot een maximum van 150.000 euro.
Bemiddeling
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Consumenten worden misleid omdat ze denken dat zij hun aanvraag doen bij de overheidswebsite die de dienst biedt. Via online advertenties komen zij terecht bij de bemiddelingswebsite en betalen zij extra voor een dienst die rechtstreeks bij de overheid goedkoper is. Deze vorm van consumentenmisleiding moet stoppen.”
In een reactie laat RDW weten verheugd te zijn over de uitspraak. “Hierdoor worden consumenten beter geïnformeerd dat ze via de betreffende website extra betalen voor onze diensten”, aldus Andre Uuldriks. “Sinds september waarschuwen wij als RDW al op onze website en sociale media voor dit type websites. De RDW bestudeert de uitspraak en bekijkt wat het hier verder mee kan.”