Act big and be big. We hebben schaal nodig voor een concurrerende auto-industrie. Dat is de boodschap van EU-commissievoorzitter Ursula von der Leyen en haar betrokken commissarissen als leidraad voor het gisteren gepresenteerde actieplan.

De Europese Commissie wil dat lidstaten fors gaan investeren in de concurrentiepositie van de Europese auto-industrie. Gesproken wordt over honderden miljoenen euro’s. In een zogeheten Industry Alliance moeten alle belanghebbenden – fabrikanten en politiek – nauw met elkaar gaan samenwerken.

CO2-reductie

De Commissie is bereid om de afspraken over CO2-reductie opnieuw te bekijken. Europese auto- en onderdelenfabrikanten krijgen van Brussel meer lucht op weg naar een fossielvrij 2035 als het om nieuwe auto’s gaat. Die doelstelling uit de Green Deal blijft (voorlopig) overeind. De komende jaren – 2025-2027 – worden de milieutargets versoepeld om te voorkomen dat autofabrikanten megaboetes voor hun CO2-uitstoot moeten betalen. Dat geld kan beter ingezet worden voor innovatie en duurzaamheid.

Het is kortom een meer pragmatisch beleid in plaats van vasthouden aan dogma’s uit de Green Deal. De groene lobby is er niet blij mee overigens en reageerde al direct afkeurend over dit deel van het plan. Ook Chinese autofabrikanten vinden dat door dit plan de EV-transitie vertraagd zal worden, omdat westerse fabrikanten hun EV-productie eerder zullen vertragen dan versnellen.

Autonoom

Er staan meerdere pijlers onder het actieplan van de EU Commissie. De introductie van autonoom rijdende auto’s moet worden versneld. Dit zal een push geven aan de ontwikkeling van automotive software en van specifieke onderdelen en systemen (ADAS). Europa moet in deze onafhankelijk worden van China en de VS. In de EU zullen tests ten aanzien van autonoom rijdende auto’s ‘versoepeld’ worden.

Schone en duurzame mobiliteit is een tweede punt uit het plan. Terwijl het tijdspad hetzelfde blijft (2035), wil de Commissie de weg ernaartoe flexibeler maken. Dat betekent waarschijnlijk wel dat de elektrificatie van het Europese wagenpark zal vertragen.

EV

De beoogde evaluatie van de energie- of EV-transitie in 2026 zal naar voren gehaald worden. En er zal naar technologische neutraliteit worden gekeken, wat betekent dat wellicht de deur naar e-fuels op een kier wordt gezet. Prioriteit wordt ook gegeven aan een concurrerende Europese batterijproductie voor EV’s. Dit is de achilleshiel als het om de afhankelijkheid van bijvoorbeeld China gaat. De subsidiekraan zal wijd opengezet worden is de verwachting. De Europese Commissie komt met een Batterij Booster-pakket. Bovenop de eerder toegezegde 3 miljard euro uit het Europees Innovatiefonds komt 1,8 miljard euro extra beschikbaar om de achterstand op het gebied van batterijproductie (en recycling) in te lopen. Daarbij wordt ook de trucksector niet vergeten. Er zal onder meer worden geïnvesteerd in batterijtechnologie en de laadinfrastructuur voor het zware segment.

De Commissie zal nationale overheden met de support van Brussel aanzetten om de vraag naar EV’s (nieuw en gebruikt) te stimuleren, met subsidies enerzijds, maar ook wordt gedacht aan het verzwaren van belastingen op de aanschaf en het gebruik van auto’s met een verbrandingsmotor. De leasesector krijgt dit wat betreft de zakelijke markt waarschijnlijk op haar bordje.

Verder zullen Chinese EV’s en onderdelen belast blijven worden om de Europese industrie te helpen weer concurrerend te worden.

Voertuigdata

Verder is aangekondigd dat nog dit jaar een actieplan zal verschijnen rond voertuigdata. Op dit onderwerp liggen autofabrikanten nog dwars, maar lijkt de Commissie de fabrikanten niet tegemoet willen komen. Jammer dat er nog geen concrete datum voor het afronden van dit dossier werd genoemd.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
28 maart 2025
Systeem Kia waarschuwt voor naderende hulpdiensten
28 maart 2025
Vakgarage vernieuwt magazine Dichtbij
28 maart 2025
Geen gouden bergen
27 maart 2025
Voertuigen met tellerblokker naar de sloop
27 maart 2025
Zaanstreek heeft duurste wasstraten
27 maart 2025
‘Ik ben een rasoptimist’
Meest bekeken berichten
Recente reacties