Audi test momenteel het hergebruik van afgewerkte batterijpakketten uit elektrische auto’s in fabrieksvoertuigen zoals heftrucks. Voor de test in de fabriek in het Duitse Ingolstadt maakt Audi gebruik van lithium-ion batterijen uit onder meer de Audi e-tron en hybrides als de A3 en Q7 e-tron.

Audi rust op dit moment elektrische fabrieksvoertuigen uit met loodzuuraccu’s. Die kunnen tot 2000 kilogram per stuk wegen en moeten, als ze leeg zijn, worden verwijderd om opgeladen te kunnen worden. Bij lithium-ion batterijen hoeft dat niet. Die kunnen in de voertuigen blijven zitten en ’s nachts, of tijdens ploegenwisselingen aan de stroom worden gelegd. Audi kan zodoende miljoenen euro’s besparen door zijn wereldwijde vloot van fabrieksvoertuigen met gebruikte lithium-ion batterijen uit te rusten.

Restcapaciteit

Wanneer batterijen uit auto’s aan vervanging toe zijn, zijn autofabrikanten verplicht deze terug te nemen. Die batterijen hebben vaak nog een groot deel van hun laadcapaciteit over. “Er zitten waardevolle grondstoffen in een lithium-ion batterij en er is veel energie nodig om er een te maken”, aldus Peter Kössler namens Audi. “Om tot echt duurzame elektrische mobiliteit te komen, moeten we dus ook kijken hoe we batterijen kunnen hergebruiken.”

Prestaties

De capaciteit die gebruikte lithium-ion batterijen nog over hebben, is meer dan genoeg voor de fabrieksvoertuigen. De rijeigenschappen worden er zelfs beter van, stelt Audi. Zo kunnen de voertuigen met lithium-ion batterijen een constante snelheid aanhouden, ook op hellingen. Met loodzuurbatterijen is dat niet mogelijk. Daarbij kunnen ze gemakkelijk tussendoor worden opgeladen, waardoor ze niet voor langere tijd uit de running zijn.

Modules

De batterij van een Audi e-tron bestaat uit 36 individuele batterijmodules en is onder de vloer van het passagierscompartiment geplaatst. Bij gebruikte exemplaren wordt iedere module gecontroleerd op herbruikbaarheid. Voor toepassing in een fabrieksvoertuig worden 24 modules samengebracht in een pakket dat net zo groot en zwaar is als een oude loodzuurbatterij. Daardoor hoeven er geen grote aanpassingen aan de voertuigen worden gedaan.

Hergebruik

Behalve hergebruikt in fabrieksvoertuigen kunnen afgedankte batterijen mogelijk ook worden ingezet in mobiele laadstations voor elektrische auto’s, of als opslag voor energie. Audi werkt tevens aan manieren om ze te recyclen, waarbij de waardevolle grondstoffen in nieuwe producten worden verwerkt.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
14 augustus 2025
Yokohama boekt 10,3 procent meer omzet in H1 2025
14 augustus 2025
Jan-Piet van Kesteren directeur Goodyear EMEA
Meest bekeken berichten
Recente reacties