De verkoop van nieuwe personenauto’s in oktober 2011 bleef net in de plus, terwijl de verkoop van bestelauto’s zelfs een van haar beste maanden beleefde. Dit blijkt uit de definitieve maandcijfers van RDC voor Aftersales Magazine, bewerkt door Aumacon.

Met name de verkoop van bestelauto’s blijft in Nederland structureel boven het niveau van 2010. In oktober werden er (vergeleken met oktober 2010) 20,7 procent meer bestellers verkocht; 5.013 stuks tegenover 4.154 stuks een jaar tevoren. Bij personenauto’s lagen de cijfers aanzienlijk dichter bij elkaar, te weten 44.052 stuks in oktober dit jaar tegenover 43.572 stuks in dezelfde maand in 2010. Dat is een toename van 1,1 procent.

Met deze jongste cijfers zit de verkoop van bestellers nu zeventien maanden onafgebroken in de plus. Dit jaar werden er in tien maanden tijd al 51.439 nieuwe bestelauto’s verkocht, tegenover 43.492 stuks in de periode januari tot en met oktober van 2010; een toename van 18,3 procent. De jongste jaarprognose van Aumacon staat op 58.000 stuks voor 2011. Per saldo een buitengewoon slecht resultaat. Dit jaar wordt daarmee het op twee na slechtste bestelautojaar sinds 1995. Alleen 2009 (51.286 stuks) en 2010 (49.610 stuks) eindigden nog lager.

Na tien maanden staat ook de totale autoverkoop dit jaar nog stevig in de plus: 497.940 stuks dit jaar tegenover 434.940 stuks in de periode januari tot en met oktober 2010, een stijging van 14,7 procent. Aumacon heeft haar jaarprognose voor 2011 staan op 545.000 autoverkopen. Realisatie daarvan zou betekenen dat 2011 als het beste autoverkoopjaar van de afgelopen tien jaar de boeken ingaat.

Particulieren kochten in oktober bijna dertien procent minder nieuwe auto’s dan een jaar tevoren, terwijl de leasebedrijven ruim achttien procent meer kochten. De voortdurende populariteit van leaseauto’s is te danken aan de toezegging van staatsecretaris Weekers, dat zijn royale fiscale steun voor de leaserijders nog zeker tot en met 2015 goeddeels intact blijft. Het lage consumentenvertrouwen en de nog lagere koopbereidheid bij de consument doet echter vrezen voor de toekomst.

Bovag en RAI lieten eerder al weten voor 2012 niet meer dan 500.000 nieuwe personenauto’s te verwachten.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 november 2024
Oktoberregistraties plussen 13,7 procent
1 november 2024
Erik Meems (Century) koopt Porsche Centrum Groningen
1 november 2024
DFM voorraadfinanciering voor JAMES Autoservice
1 november 2024
Halogeen eruit en led erin
31 oktober 2024
Moobi ondersteunt EV-Team met training en ondersteuning
31 oktober 2024
Autopremie kan ruim 100 euro verschillen in één straat
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35