Vanaf 2015 zijn de autofabrikanten verplicht om in nieuwe auto’s de zogenaamde eCall techniek in te bouwen, waardoor de auto direct de politie alarmeert bij een ongeval en ook de coördinaten doorgeeft van de locatie. Ondertussen wordt echter ook gewerkt aan de bCall techniek.
Indien een voertuig strandt als gevolg van technisch falen, dan hoeft de chauffeur slechts op een knop te drukken en de pechhulp wordt geregeld. De grote vraag is echter waar deze informatie naartoe gaat. Brussel heeft al aangegeven dat zij het aan de markt overlaten.
Opvallend is de stilte die rondom dit dossier heerst, aangezien de consequenties enorm zijn, zeker als met het signaal ook alle voertuiginformatie wordt meegezonden. Aannemelijk is dat alle informatie terecht gaat komen bij het merkkanaal. Deze zullen niet nalaten de berijder te benaderen met als doel het onderhoud te verrichten.
Vandaar dat Automotive Insiders het initiatief heeft genomen tot een bijeenkomst op donderdagmiddag 3 november in Fort Wierickenschans in Bodegraven. Er staat onder meer een paneldiscussie op het programma, waaraan Ferry Smith van de ANWB, Christien den Uil van Vakgarage, Chris Kimman van Mivar, Johan van der Hoeven van Van Heck en Johan Buigholt van Univé hun medewerking hebben toegezegd. Doel van de bijeenkomst is meer duidelijkheid te verkrijgen en de consequenties voor alle betrokken partijen, van leasemaatschappij tot onderdelenleverancier en universele garagist tot auto-importeur te belichten in dit dossier.