Automotive leverancier Continental werkt samen met een grote Europese autofabrikant aan de volgende generatie elektronische brandstofpomp, die vanaf 2013 geïntegreerd gaat worden in de voertuigen. De nieuwe techniek verminderd het brandstof- en energieverbruik en dus ook de CO2-uitstoot.

Met slimme technieken wordt het verbruik geregeld, zodat de pomp alleen die hoeveelheid brandstof geeft die op dat moment nodig is. Dat kan benzine of diesel zijn. De intelligente besturing bespaart als snel zestig à zeventig procent van de elektrische energie van de pomp, in vergelijking met traditionele constante toevoer van brandstofsystemen. Bij een 1,8 liter motor kan dit leiden tot een opmerkelijke CO2-besparing van maar liefst 1,5 tot 2 gram per kilometer.

Naast de besparingen heeft de nieuwe pomp ook een veel langere levensduur, doordat er gebruik wordt gemaakt van slijtvaste borstelloze motoren. Bovendien kan met een contactloze sensor het brandstofniveau in de tank gemeten worden, kan de pomp zelfdiagnoses uitvoeren en lekkages opsporen.

Met de komst van de Continental-pomp hoeft de elektronische module niet meer buiten de tank geplaatst te worden, maar kan deze tijdens fabricage van de brandstoftank geïntegreerd worden. Daarmee wordt onder meer bespaard op de productietijd, logistieke inspanning en ruimte in de auto, wat vervolgens allemaal leidt tot minder kosten.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 februari 2025
Renault investeert in klassiekernetwerk
17 februari 2025
Nieuwe distributiestrategie Toyo Tires krijgt vorm
17 februari 2025
Ambitie hergebruik van onderdelen te verdubbelen
14 februari 2025
Claro neemt Starwash over
14 februari 2025
‘Remmenstof schadelijker dan dieselroet’
14 februari 2025
EasyPark Group neemt Parkopedia over
Meest bekeken berichten
Recente reacties